سفارش تبلیغ
صبا ویژن




اینترنت یکی از بزرگترین پیشرفتهای صنعت ارتباطات در قرن بیستم می باشد. اینترنت به افراد اجازه می دهد تا در طی چند ثانیه برای هم Email بفرستند و مطالب مختلف را در سایتهای مختلف بخوانند. ما به دیدن قسمتهای مختلف اینترنت مانند صفحه های وب، پیامهای Email و فایلهای download ی که اینترنت را به یک رسانه پویا تبدیل کرده اند عادت کرده ایم. اما هیچ یک از اینها هرگز به کامپیوتر شما نمی رسند مگر به کمک قطعه ای که حتی ممکن است شما هیچگاه آن را ندیده باشید. در حقیقت اکثر مردم هرگز رو در ماشین با تکنولوژیی که به صورت عمده موجب وجود اینترنت است نایستاده اند: روتر (Router)

روترها کامپیوترهای اختصاصی هستند که پیغامهای شما و دیگر کاربران اینترنت را در امتداد هزاران مسیر به سرعت به سوی مقصدشان روانه می دارند. یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر ( اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور ) در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : " ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر " . مثلا" در صورتی که یک شرکت دارای شعبه ای در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به یکدیگر می توان از یک خط leased ( اختصاصی ) که به هر یک از روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد ، استفاده نمود . بدین ترتیب ، هر گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر محقق شده و تمامی ترافیک های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .

در حرکت نگاه داشتن پیغامها

یکی از چیزهایی که روتر جهت تصمیم گیری در مورد اینکه یک بسته کجا باید برود استفاده می کند جدول تنظیمات (Configuration Table) می باشد. جدول تنظیمات مجموعه ای از اطلاعات می باشد، شامل موارد زیر:

- اطلاعاتی درباره آنکه چه اتصالاتی به چه گروهی از آدرسها مرتبط می شوند.
- تقدم مربوط به ارتباطات مورد استفاده.
- قوانینی برای مدیریت حالتهای عادی و خاص ترافیک

جدول تنظیمات در ساده ترین روترها می تواند دارای چندین سطر باشد و در روترهای بزرگ که مدیریت پیامها را در ستون فقرات اینترنت بر عهده دارند پیچیدگی و بزرگی آن بسیار بیشتر خواهد شد. پس روتر دو کار جداگانه اما مرتبط با هم دارد:

- روتر مطمئن می شود که اطلاعات به جایی که نیاز نیست نمی رود. این امر برای جلوگیری از انباشته شدن مقادیر زیادی اطلاعات نامربوط در اتصالات کاربران بی گناه امری حیاتی است.
- روتر اطمینان حاصل می کند که اطلاعات به مقصد مورد نظر می رسد.

لذا با توجه به این دو وظیفه روتر وسیله ای بسیار مفید جهت سر و کله زدن با دو شبکه مجزا می باشد. روتر دو شبکه را به هم متصل می کند، اطلاعات را از یکی به دیگری می فرستد و در برخی موارد عمل ترجمه پروتوکلهای مختلف بین دو شبکه را انجام می دهد. همچنین از شبکه ها در برابر همدیگر محافظت می کند و از رسیدن ترافیک غیر ضروری از یکی به دیگری جلوگیری می کند. همچنانکه تعداد شبکه های متصل به هم رشد می کند، جدول تنظیمات برای اداره کردن ترافیک بین آنها رشد می کند و قدرت پردازش روتر افزایش می یابد. صرفنظر از تعداد شبکه هایی که متصل شده اند، کار اصلی و وظیفه روتر به همان صورت اصلی باقی می ماند. از آنجایی که اینترنت شبکه عظیمی است که از ده ها هزار شبکه کوچکتر تشکیل شده است، استفاده آن از روترها یک نیاز مطلق است.

ادامه مطلب...

دوستان  سلام

این داستان جالب من رو خیلی تحت تاثیر قرار داد و تصمیم گرفتم بجای یه مقاله راجع به دنیای کامپیوتر این داستان رو براتون بذارم امیدوارم مورد توجه شما هم واقع بشه !

داستان درباره کوهنوردی ست که می خواست بلندترین قله را فتح کند .بالاخره بعد از سالها آماده سازی خود،ماجراجو یی اش را آغاز کرد.اما از آنجایی که آوازه ی فتح قله را فقط برای خود می خواست تصمیم گرفت به تنهایی از قله بالا برود.
او شروع به بالا رفتن از قله کرد ،اما دیر وقت بود و به جای چادر زدن همچنان به بالا رفتن ادامه داد، تا اینکه هوا تاریک تاریک شد.
سیاهی شب بر کوهها سایه افکنده بود وکوهنورد قادر به دیدن چیزی نبود . همه جا تاریک بود .ماه و ستاره ها پشت ابر گم شده بودند و او هیچ چیز نمی دید . در حال بالا رفتن بود ،فقط چند قدمی با قله فاصله داشت که پایش لغزید و با شتاب تندی به پایین پرتاب شد .در حال سقوط فقط نقطه های سیاهی می دید و به طرز وحشتناکی حس می کرد جاذبه ی زمین او را در خود فرو می برد . همچنان در حال سقوط بود ... و در آن لحظات پر از وحشت تمامی وقایع خوب وبد زندگی به ذهن او هجوم می آورند. ناگهان درست در لحظه ای که مرگ خود را نزدیک می دید حس کرد طنابی که به دور کمرش بسته شده ، او را به شدت می کشد .میان آسمان و زمین معلق بود ... فقط طناب بود که او را نگه داشته بود و در آن سکوت هیچ راه دیگری نداشت جز اینکه فریاد بزند : خدایا کمکم کن ...
ناگهان صدایی از دل آسمان پاسخ داد از من چه می خواهی ؟
- خدایا نجاتم بده
- آیا یقین داری که می توانم تو را نجات دهم ؟
- بله باور دارم که می توانی
- پس طنابی را به کمرت بسته شده قطع کن ...
لحظه ای در سکوت سپری شد و کوهنورد تصمیم گرفت با تمام توان اش طناب را بچسبد .
فردای آن روز گروه نجات گزارش دادند که جسد یخ زده کوهنوردی پیدا شده ... در حالی که از طنابی آویزان بوده و دستهایش طناب را محکم چسبیده بودند ، فقط چند قدم بالاتر از سطح زمین ...
و شما چطور ؟ چقدر طنابتان را محکم چسبیده اید ؟ آیا میتوانید رهایش کنید ؟
گاهی وقت ها فقط کافیست طناب  را رها کنیم. درباره ی تدبیر خدا شک نکنید. .هیچ گاه نگوئید او مرا فراموش یا رها کرده است . و به یاد داشته باشید که او همیشه با دست راست خود شما را در آغوش دارد.


انجمن علمی کامپیوتر برگزار می کند:

                     کارگاه های آموزشی یک روزه 

                     جلسه اول

نرم افزار Virtual PC

و                                               

نصب ویندوز XP

شنبه 31/1/1387 ساعت 16-14
ساختمان شماره 3

شرکت برای همه دانشجویان کامپیوتر آزاد است.


 

شهروند دیروز، شهروند امروز
شهروند الکترونیک فردی است که با فناوری اطلاعات آشنایی داشته باشد و بتواند از خدمات شهر الکترونیک استفاده کند. موجودیت شهروند الکترونیک به عنوان محور و مرکز مفاهیم فوق قرار می‌گیرد.
در اواسط قرن بیستم بود که انسان‌ها و جوامع بشری شاهد رنسانس دیگری بودند که تغییرات اساسی و شگرفی را در نحوه زندگی و رفتار بشر به وجود آورد. انسان هزاره سوم هرچه در توان داشت صرف می‌کرد تا بتواند شیوه زندگی خود را به بهترین نحو ممکن در جهت بهبود کیفیت آن تغییر دهد.
در این میان بود که اینترنت با تمامی کارکرد‌ها و تأثیراتش با قدرت تمام خلق شد. این سیستم دیر زمانی نگذشت که جای خود را در بطن زندگی مردم و جوامع به طور افسار گسیخته‌ای باز کرد و نگرش‌های جدیدی را در عرصه‌های مختلف خلق کرد.
اینترنت بعنوان یک پدیده نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترش است. هر روز از سوی صاحبنظران و رسانه‌ها نقش مثبت اینترنت درتوسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برجسته‌سازی می‌شود و در جهت بهبود آثار مثبت و کاهش پیامدهای منفی اینترنت نظرات و پیشنهادات فراوانی ارائه می‌گردد.
جامعه امروز به طور روز‌افزون از جنبه‌های آموزشی، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد و بازار به تکنولوژی‌های ارتباطی و شبکه اطلاعاتی وابسته شده است. در سطح کلان اینترنت و در بعد اقتصادی به تجارت الکترونیک، در بعد سیاسی به کاهش اقتدار دولت‌ها، در بعد اجتماعی به کاهش هزینه‌ها و در بعد فرهنگی تسلط زبان انگلیسی را در پی داشته است.
اگر قبول داشته باشیم که ساختار و بنیان زندگی امروز از اساس تغییر کرده است می‌توانیم مظاهر این تغییرات را بپذیریم، پدیده‌هایی چون دولت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیک و ..... از جمله این موارد هستند.
اما زندگی در یک شهر الکترونیک و جامعه اطلاعاتی نیازمند پیش‌فرض‌هایی از سوی شهروندان آن جامعه است. پیش‌نیازهایی که نیارمند زندگی در دولت الکترونیک و شهر الکترونیک است. شهروند امروز دیگر یک شهروند معمولی نیست. او یک شهروند الکترونیک است با تمام توانایی‌های لازم برای یک زندگی شبکه‌ای.

آیا شما یک شهروند الکترونیک هستید؟
مانوئل کاستلز محقق اسپانیایی‌الاصل آمریکایی معتقد است: «شهر اطلاعاتی نیازمند شهروندان اطلاعاتی است.
کاستلز معتقد است بازسازی سرمایه‌داری به همراه فناوری‌های نوین، منجر به تحولی اجتماعی و در نتیجه تحول شهر شده است. این تحول شهر دو قطبی (Dual City )، را جایگزین شهرهای سنتی می‌کند. مجموعه تحولات بزرگی که در جامعه بشری اتفاق می افتد، شهروند جامعه را به سمتی سوق می‌دهد تا مهارت زیستن در چنین جامعه را داشته باشد. اینجاست که مفهوم شهروند الکترونیکی نمود پیدا می‌کند.

ادامه مطلب...

در کتابخانه، آرشیو مجله ره‏آوردنور را می‏خواندم که این مقاله نظرم را جلب کرد. مجله ره‏آورد نور وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هست و از سال 1377 منتشر می‏شود. می‏توان گفت از سالی که هنوز خیلی از ما نمی‏دانستیم اینترنت خوردنی است یا پوشیدنی، این مجله مطالبی در رابطه با کامپیوتر و دنیای مجازی منتشر می‏کرد.
چون این مقاله طولانی است فقط مقدمه‏اش را در وبلاگ می‏گذارم . برای خواندن ادامه مطلب می‏تونید به لینک مقاله مراجعه‏ کنید.

چگونه مى‏توان در استنباط فقهى از هوش مصنوعى بهره برد؟
پیشنهاد مدلى جهت طراحى یک سیستم مجتمع خبره براى «درک متون قرآن و حدیث‏»

دکتر بیک‏زاده - مرکز مخابرات ایران
استنباط حکم خدا از منابع اسلامى ازیک سو نیازمند شناخت جامع و کامل ازاسلام و از سوى دیگر محتاج آگاهى ازرفتار و نیاز امت اسلامى است تا از این‏رهگذر بتوان به تشخیص درست ازنادرست نائل آمد و به متقن‏ترین تایج‏دست‏یافت.

میزان موفقیت در این امر بستگى به‏چگونگى شرایط پیرامون فرد استنباطکننده، میزان قدرت او و کیفیت ابزارهاى‏موجود نزد وى دارد. لذا هر گونه حرکتى‏جهت افزایش قدرت و تهیه ابزار لازم وبهینه‏سازى شرایط مناسب براى جامع ودقیق شدن استنباط، امرى لازم و ضرورمى‏باشد. استنباط کننده باید دائما با تکیه بردانش و هوش و استعدادهاى دیگرش‏تلاش کند تا با دسترسى به حد اکثر منابع‏موجود و تعیین دقت و درستى منابع، براساس قواعد موجود و با استفاده از قدرت‏استدلال خود دست‏به قضاوتى درست وانتخابى شایسته امت اسلامى در زمان‏خویش بزند تا راه رستگارى را پیش روى‏مردم بگشاید. فرایند تحقق چنین امرى‏بسیار پر پیچ و خم و دشوار بوده و جزمتقیان و عالمان ربانى از آن به سلامت‏عبور ننموده‏اند.

اولین سؤالى که مطرح است این است‏که آیا فن‏آورى اطلاعات قادر به تسهیل‏راه به منظور کسب نتایج‏به نحو بهتر وسریعتر براى فقیه مى‏باشد؟ اگر پاسخ مثبت‏است چگونه؟

در پاسخ سؤال اول باید گفت «بله‏»،تکنولوژى اطلاعات در دهه اخیر ابزارهاى‏پرقدرتى را در اختیار مصرف کنندگان‏قرار داده است. خصوصا در زمینه طراحى‏سیستم‏هاى هوشمند پیشرفتهاى شایانى‏صورت گرفته است. اگر چه همه این‏حرکتها، ابزارها و پیشرفتها در مقابل‏عظمت امر استنباط حکم خدا از منابع‏اسلامى یا به عبارت دیگر درک متون‏قرآن و حدیث ناچیز است ولى مى‏توان‏در صورت به کارگیرى درست آنها به‏نتایج‏خوبى دست‏یافت.

و اما پاسخ به سؤال دوم مستلزم‏تعریف کامل مسئله و به‏کارگیرى ابزارمناسب جهت‏حل مسائل مختلف موجودمى‏باشد. در این مقاله سعى شده است قبل‏از بیان برخى از تکنیکها و معرفى ابزار،ابتدا به تشریح صورت مسئله و بیان ابعادآن پرداخته شود و سپس با معرفى مدلى‏جامع جهت تسهیل امر مورد نظر گامى‏مؤثر برداشته شود. این گام هر چند درمقایسه با راهى که باید طى شود بسیار ناچیزاست اما شاید بتواند در آستانه حرکت،دورنمایى از حرکتهاى لازم و مسیر موردنظر را ارائه کند.

متن کامل مقاله


بنام یگانه یزدان پاک

امروز وقت زیادی نداشتم تا دنبال اون مطلبی که خودم می‏خواستم بگردم؛ پیشاپیش معذرت می‏خوا اگه مطالبم احیانا تکراریه.

چندتا ترفند براتون میذارم، امیدوارم که به دردتون بخوره.

اول این ترفند که همچین کاربردییه ببینید:(مال خیلی وقت پیشه یادم نیست از کجا یاد گرفتم به بزرگواری خودتون ببخشید اگه نمیتونم بگم منبعش چیه)

واسه هرکسی پیش میاد که مطالبی توی کامپیوتر داشته باشه که نخواد دیگران ببینن. برنامه‏های زیادی واسه این کار است اما این روش خوبیش اینه که نیاز به برنامه نداره و با یکی از ترفندهای خود ویندوز فولدرتون رو قفل می‏کنه؛ امتحان کنید:

قفل کردن فولدر

1. ‍‍Run را از منوی Start اجرا کنید.

2.cmd را توی اون تایپ کرده و Enter کنید.

3. آدرس اون قسمتی که فولدر مورد نظر اونجاست تایپ کنید.(مثال C:\newfolder)

4. با دستور تغییر نام توی محیط DOS آشنایید(مثال ren example somename )

5. دستور بالا را به صورت زیر اجرا کنید:

{2559a1f2-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}.(نام جدید فایل)  (نام فایل) ren

6. با زدن کلید Enter نتیجه را مشاهده کنید.

اگه روش دیگه‌ای خواستید برای این کار میتونید

1. برید توی کنترل پنل و بعد فولدآپشن و بعد قسمت زبانه(tab) ویو (view) را انتخاب کنید

2. تیک قسمت زیر را بردارید Hide extensions for known file types

3. حالا برید اونجایی که فولدر مورد نظر توشه.

4. روی فولدر راست کلیک کرده rename را انتخاب کنید.

5. حالا به آخر نام فولدر این قسمت را اضافه کنید.{2559a1f2-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}. و Enter را بفشارید.

نقطه‌ای که قبل از آکولاد گذاشتم برای قشنگی نیست!

اگه بخواید فولدر رو از حالت قفل دربیارید باید از command prompt یا همون cmd استفاده کنید. روش اول رو انتخاب کنید و برای تغییر نام کار رو برعکس انجام بدید. امیدوارم خوشتون بیاد....

 

ادامه مطلب...

قابل توجه دوستانی که در کلاس آموزشی Matlab شرکت می کنند،
و البته همه ی دوستان علاقه مند به یادگیری این نرم افزار جذاب، میتونید اسلایدهای آموزشی جلسه اول این دوره رو از لینک زیر دریافت کنید:

دانلود اسلایدهای جلسه اول آموزش Matlab با حجم 277 کیلوبایت




به اطلاع کلیه دانشجویانی که با مشکل هم نیاز کردن واحدهای پاسکال، برنامه سازی پیشرفته و ساختمانهای گسسته مواجه بوده اند، می رساند که با پیگیری های انجام شده از سوی انجمن کامپیوتر و موافقت سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور، تنها مهلت هم نیاز کردن این دروس
چهارشنبه 1/28/ و پنج شنبه 1/29/ می باشد. دوستان برای تصحیح انتخاب واحد خود به ساختمان شماره 2، اتاق بسیج خواهران مراجعه کنند.

 

----------------------------------------------
ضمنا، جهت اطلاع دوستانی که احتمالا بی خبر هستند!
جلسات درس طراحی الگوریتم روزهای سه شنبه ساعت 18-16 و پنج شنبه ساعت 14-12 توسط استاد داودآبادی برگزار می شود.

روابط عمومی انجمن علمی کامپیوتر                



الگوریتم  ژنتیک یکی از الگوریتم های جست جوی تصادفیه که ایده اش  رو از طبیعت گرفتن . از این الگوریتم برای حل مسائل بهینه سازی استفاده  می کنن . حالا  چرا می گن  ایده اش از طبیعته ؟  چون مثل عملی که کروموزم ها  عمل می کنن سازمان دهی می شن ، از ترکیب کروموزم ها بهتر  نسل  بهتری درست می شه حتی گاهی اوقات جهشایی هم اتفاق می افته که  باز هم ممکنه نسل بهتری بدن . توی الگوریتم ژنتیک هم اول چند تا جواب به طور تصادفی
واسه مسئله پیدا می شه که هر کدوم از این جواب ها همون نقش  کروموزوم ها رو این جا دارن .            کروموزم                                         

واسه انتخاب و ترکیب تو کروموزوم ها الگوریتم ژنتیک از چهار عملگر استفاده می کنه با اسم های زیر :

Fitness (شایستگی یا بهینگی ) : با این عملگر می گیم که یه جواب(کروموزوم ) میزان بهینه بودنش چه قدر هست مثلا تو مثال n وزیر تعداد برخوردای کمتری که بین وزیر ها انجام می شه رو می تونیم به عنوان مقدار بهینگی به حساب بیاریم . معلومه که هر چی بهینگی بیشتر باشه احتمال انتخاب اون کروموزوم هم بیشتره .

Selection (انتخاب ) : حالا موقع انتخاب واسه ترکیب رسیده و باید کروموزوم ها ی بهتر رو انتخاب کنیم ، این کار به عهده ی این عملگره . این عملگر از مقدارهایی که عملگر بدست آورده استفاده می کنه و اسه انتخاب . تعداد انتخاب شده ها باید با تعداد کروموزم های اولیه برابر باشه در واقع چند تا از اون کروموزوم ها ی اولیه ممکنه تکرار بشن . روش های مختلفی وجود داره واسه انتخاب مثلا روش رقابتی که تو اون دو تا از کروموزوم ها به طور تصادفی انتخاب می شن و مقدار بهینگی اونها با هم مقایسه می شه و بهتره انتخاب می شه ، این عمل به تعداد کروموزوم ها ی اولیه انجام می شه .

Crossover  (انتقال از یه سیستم به سیستم دیگه یا ادغام) : تو این مرحله کروموزوم ها ی انتخاب شده رو با هم ترکیب می کنیم  به امید بهتر بودن فرزندشون . چند روش واسه ترکیب وجود داره :
   1.ادغام تک نقطه ای : تو این روش دو تا از کروموزوم ها انتخاب می شن و یه نقطه ای بین اونها به طور تصادفی انتخاب می شه و تمام ژن (مثلا یال های انتخاب شده تو مسئله ی کوتاهترین مسیر )های بعد از این نقطه ها رو تو دو تا کروموزوم  جابه جا می کنیم .

  2.ادغام دو نقطه ای : این روش خیلی شبیه روش قبله با این تفاوت که تو این روش دو تا نقطه انتخاب می شه و ژن های بین این دو نقطه تو دو تا کروموزوم جابه جا می شن .

  3.ادغام با ماسک :  تو این  روش اومدن یه کار باحال کردن ، یه آرایه درست کردن باعناصری به تعداد ژن ها که هر عنصر می تونه 0 یا 1 باشه و به این آرایه ماسک می گن ، موقع ترکیب دو تا کروموزوم از این آرایه استفاده می کنن ، وقتی عنصر  kام این آرایه صفره یعنی این که برای ژن  kام فرزند از ژن  kام کروموزوم اول استفاده کن واگه یک بود یعنی از کروموزوم دوم انتخاب کن . 

Mutation (جهش) :  این عملگر از یه روش معمول استفاده می کنه اون هم تغییر دادن یک یا چند تا از ژن ها به طور تصادفیه . 
این روش های ادغام کلی بودن و باید روی اونها یه تغییراتی انجام داد .

این عملگرها تا وقتی که به یه جواب خوب برسیم به طور چرخشی ادامه دارن. از این الگوریتم ژنتیک تو هوش مصنوعی خیلی استفاده می شه و قسمت مهم اون ژنتیکه .

فکرکنم تا همین جا بس باشه چون ممکنه فهم این مطلب واسه غیر کامپیوتری ها و اونایی که کتاب طراحی الگوریتم ها رو پاس نکردن سنگین باشه .فقط این که مثال n-وزیر این الگوریتم رو بصورت لینک می ذارم ضمن اینکه این مطلب هم منبع اصلیش همین لینکه.

  n-وزیر


جدیدا یه سری ویروس و کرم و تروجان ریختن که یکم واسه همه مشکل ساز شدن. در عمل خرابکاری آشکاری انجام نمیدن اما باطن مخوفی دارن. خلاصه اینکه اگر سیستمتون به این فایلهای مخرب آلوده بشه با اینکه میشه با ویروس یابی اونها رو ریشه کن کرد ولی اثرات منفیشون همچنان باقی خواهد ماند.
بعد از مدتها جستجو و چون خودم دنبال راه حلی برای از بین بردن این ویروسها بودم بالاخره تونستم یه آموزش درست و حسابی پیدا کنم و چون قراره که این آموزش در اختیار عموم قرار بگیره این آموزش رو که واقعا به نویسنده اش خسته نباشید میگم براتون بصورت PDF که البته خود نویسنده زحمتش رو کشیده اینجا برای دانلود قرار میدم.
اگر شما هم نمیتونید به فایلهای Hide شده دسترسی داشته باشید،
اگر Folder Options شما هم ناپدید شده،
اگر تعدادی از پوشه های شما بطرز عجیبی ناپدید شدند،
و اگر به Run و رجیستری و حتی کنترل پنل دسترسی ندارید با خوندن این مقاله براحتی میتونید از دست این تخریب گران راحت بشید و تمام خرابی ها رو آباد کنید.

لینک دانلود لینک دانلود
   1   2   3   4      >



لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)