سفارش تبلیغ
صبا ویژن





هاتفی از گوشه‌ی می‌خانه دوش      گفت ببخشند گـنه مــی بنـوش
 لـــطف الـــهی بکــند کار خــویش      مــژده رحـمت برسـاند ســروش
 لـطف خــدا بیشتر از جـرم ماست      نکته سربسته چه دانی خموش

چند سال قبل، پیش از روز عرفه خواب عجیبی دیدم؛ گویی من و همکلاسی هایم به اردو رفته بودیم و صبح زود همگی با چادرهای سفید به سمت قبرستانی روانه شدیم و در آن جا نماز صبح را به جا آوردیم و سپس دعای پرشکوه ندبه را خواندیم. وقتی که بیدار شدم و خوابم را برای مادرم شرح دادم او له من گفت که آن جا قبرستان بقیع بوده، پس از شنیدن این حرف اشک از چشمان من جاری شد و به مادرم گفتم: کی این سفر نصیب من خواهد شد و خواب من تحقق خواهد یافت؟ او هم بسیار دعا کرد که من به این سفر زودتر مشرف شوم. از آن سال به بعد در روز عرفه دعا می کنم تا هرچه زودتر این سفر قسمت من شود. نمی دانم چرا حس می کنم که گوشه ای از قلبم آن جاست و باید برای طواف الهی به آنجا بروم.
گویی نیرویی مثل نیروی یک آهنربای قوی، مرا به آن جا می رباید و صدایی مرا به آنجا می خواند. دلم می خواهد به سرزمین وحی بروم. جایی که بوی جبرئیل و وحی آنجا را پر کرده است. دلم می خواهد نگفته و نشنیده ها را با تمام وجودم دریابم و چقدر خوبتر می شود که با حضور مظهرالارض .... روز عرفه در کنار قبرستان بقیع باشیم و با حضور ایشان دعای روز عرفه را تلاوت کنیم؛ پس به امید آن روز و برای فرارسیدن آن روز بیایید روز عرفه همگی دعا کنیم.
اکنون فرازهایی از دعای پرشکوه امام سجاد در روز عرفه را به شما ارائه می کنم تا با خواندن آن در این روز با شکوه، ضمن بهره مندی هرچه بیشتر از این روز ما را از دعای خیر خود محروم نکنید...

و تجارت اخرویم را سودآور، و بازگشت به قیامتم را بی زیان قرار ده، و مرا از مقام و موقعیت خود بترسان، و به دیدار خویش مشتاق ساز، و مرا به توبه پاک و خالصی موفق دار که با وجود آن، گناهان کوچک و بزرگی را باقی ننهی، و گناه آشکار و نهانی را بر جای نگذاری. و مرا به زیور پرهیزگاران بیارای، و برایم نام نیکی در میان آیندگان و یادی روزافزون در میان پسینیان قرار ده، و مرا به عرصه ی پیشینیان برسان. و نعمت های فراوانت را بر من تمام دار و بخشش های کریمانه ات را پیاپی بر من فرو ریز. دستم را از عطاهای خود پر کن، و بخشش های نیکو و برگزیده ات را به سوی من روان ساز، و مرا در جوار پاک ترین اولیای خود در بهشت هایی که برای برگزیدگانت آراسته ای قرار ده، و برایم نزد خود آسایشگاهی قرار ده که با خاطر آسوده در آن بیارامم، و مرا به قدر گناهان بزرگ کیفر مکن، و در روزی که نهان ها آشکار می شود هلاکم مساز، و هر شک و شبهه ای را از من بزدا، و سهم مرا از بخشش ها به لطف خویش فراوان ساز، و بهره ی مرا از احسان خود به فضل و بخششت بسیار گردان. و دلم را به وقت غفلت عقل ها از طاعت خود سیراب ساز و بی نیازی و پاکدامنی و آسایش و تندرستی و گشایش و آرامش دل و عافیت را برایم گرد آور ...

فرستنده : خانم فاطمه رضایی



از پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم روایت می کنند که‏‏ روزی پیامبر در جمع اصحابش بود که فرمود:
هر که خواهد که بنگرد به آدم در دانشش و به نوح در ‏فهمَش و به ابراهیم در خویَش و به موسی در نیایش‌هایش و به عیسی در سُنتش و به محمد در تمام و ‏کمالش باید که به این مرد که دارد می‌آید بنگرد. مردم سر کشیدند و دیدند که علی پسر ابوطالب [علیه‌السلام] است که دارد می‌آید، که گویی صخره‌ای ‏است که از کوه کنده و سرازیر شده و می‌آید.

گفت پیغمبر که بعد از من على رهبر بود
در ره دین خدا و سنت پروردگار
هر که ما را دوست باشد گو على را باش دوست
هر که ما را یار باشد گو على را باش یار


سخت افزار :

میخوام این دفعه در مورد کارت گرافیک براتون بگم. یکی از مهمترین قسمت‌های کامپیوتر، کارت گرافیکه که در واقع همه‌ی حس و نتیجه‌ی کارهای یک سیستم رو به بهترین شکل به ما نشون میده، به همین خاطر باید تو انتخابش دقت بیشتری کرد.
وقتی می خواهیم یک کارت گرافیک بخریم، لیستی از ویژگی‌های اون جلوی چشم میاد که هر کدومش میتونه در انتخاب ما تعیین کننده باشه :

Gpu یا (Graphical Processing Unit) : همون طور که از اسمش معلومه مثل CPU واسه گرافیک میمونه و کارشم پردازش اطلاعات تصویریه، مطمئنا اگه این قسمت مقدار بیشتری داشته باشه یعنی توان و سرعت کارت بالاتره و وضوح و کیفیت تصویر بیشتر...
Core Clock : مقدار نوسان هسته اصلی کارت یا همون پردازنده رو تعیین میکنه. این عدد در واحد مگاهرتز هست و معلوم کننده‌ی سرعت کارت گرافیک و اغلب قسمت های اونه...
Memory Clock / Size / Type : هر کارت گرافیک روی خودش یه مقداری حافظه داره که موقع پردازش از حافظه اصلی مستقل باشه. Clock سرعت یا مقدار نوسان این حافظه رو نشون میده. Size که معلومه ظرفیت این حافظه است و Type هم نوع فناوری که در این حافظه استفاده شده رو میگه.
Cooling System : که نوع سیستم خنک کننده‌ی کارت رو معرفی میکنه که یا Fan باشه یا سیستم Heat Sink. این سیستم واسه دور کردن گرما از کارت و قسمت‌های مختلف اون هست.
Fill Rate : مقدار پیکسلی که کارت میتونه توی یه بازه‌ی زمانی تولید کنه. این عدد بر حسب مگا پیکسل هست، اما تو کارت‌های گرافیکی جدید این عدد بر حسب گیگا پیکسل هم دیده عنوان میشه.
Dvi : یک نوع درگاهه که تو کارت‌های جدیدتر به چشم میخوره. Dvi مخفف (Digital Visual Interface) است که استاندارد واسطه‌های ویدئویی است و برای بیشتر کردن کیفیت پخش یک پخش کننده‌ی گرافیکی مثل نمایشگرهای Lcd و ویدئو پروژکتورهاست. این فناوری توسط گروه موسوم به Ddwg توسعه پیدا کرده است.
یکی از خصوصیت هایی که بعضی بهش اهمیت میدن Videoin / Tvout است که یکی خروجی تلویزیونه و اون یکی قابلیت دریافت سیگنال‌های ویدئویی از دستگاه های دیگه است. Tv-Out این توانایی رو به کاربرها میده که خروجی تصویر را در تلویزیون ببینند و در اغلب کارت‌ها هم هست. اما قسمت Video-In که قیمت کارت رو هم افزایش میده روی تعدادی از کارت‌ها قرار داره، اونم واسه یه منظور خاص.
چند تا از اطلاعات دیگه رو خلاصه می گم : Pixel Pipeline تعیین کننده‌ی تعداد خط‌های پردازش موازی پیکسل است. نرم افزار های مورد پشتیبانی کارت مثل Directx 9.0c , Opengl2.
قابلیت OverClock شدن که سرعت و کارایی کارت رو افزایش میده. البته در این حالت گرمای زیادی تولید میشه که ممکنه از عمر کارت کم کنه، اما به هر حال این یکی از خصوصیت‌های خوب واسه کارت گرافیکی است.
و آخرین ویژگی که میخوام بگم اصطلاح Bundle است. تولید کننده‌ی یه کارت میگه که فلان بازی‌های کامپیوتری توسط فلان کارت من Bundle میشه. در این صورت این شرکت ادعا کرده که این کارت بازی‌های گفته شده رو میتونه با تمام فناوری‌های در نظر گرفته شده تو اون بازی و با حداکثر کیفیت موجود نمایش بده. 

خوب حالا ببینید کارت گرافیک شما چه خصوصیاتی داره ...


اصطلاحات، فناوری :

برای به وجود آمدن هر برنامه که کاربران بتوانند از آن استفاده کرده و کارهایشان را راحت تراز قبل انجام دهند نیاز به یک زبان برنامه نویسی برای تولید برنامه ی مورد نظر است. زبان های برنامه نویسی زیادی تاکنون به وجود آمده اند و بعد از این نیز به وجود خواهند آمد. به طور کلی زبانهای برنامه نویسی را به سه دسته تقسیم کرده اند که عبارتند از:1-زبانهای سطح بالا، 2-زبانهای سطح پایین، 3-زبانهای سطح میانی.

زبانهای سطح بالا، به زبانهایی گفته می شود که به زبان گفتاری ومحاوره ای نزدیک باشند ودرک این زبانها نیز راحت تر است. زبانهای سطح بالا از اواسط سال 1950 به وجود آمدند.

در زبانهای سطح بالا برای آنکه کامپیوتر بتواند مجموعه دستورات درون برنامه را خوانده و آن را اجرا کند احتیاج به یک مترجم دارد که به این نرم افزار(مترجم) کامپایلر (compiler) می گوییم و هر زبان برای خود کامپایلر خاصی دارد. اولین زبان سطح بالا به نام Algol در سال 1960 عرضه شد . این زبان که ساختیافته بود برای الگوریتم های ریاضی مناسب بود ولی کمبودهای زیادی داشت، که از جمله کمبود هایش میتوان به نداشتن نوع های مهم کاراکتر یا اشاره گر،اشاره کرد.

بنا بر این زبان برنامه نویسی پاسکال نیز که جزو زبانهای سطح بالا و ساختیافته (structural) است در اواخر سال 1960 و اوایل 1970 میلادی توسط پروفسور نیکلاس ویرث(Niklaus wirth) استاد دانشگاه زوریخ سوئیس به وجود آمد.او نام این زبان را به افتخار بلز پاسکال مهندس و فیلسوف معروف قرن هفتدهم فرانسه که مخترع اولین ماشین حساب مکانیکی نیز هست، پاسکال گذاشت .و میتوان از مهمترین مترجمهای زبان پاسکال به MS-Pascal ، Ansi-Pascal ، Microsoft Quick Pascal ، Turbo Pascal اشاره کرد.

بعدها به علت گسترش سریع پاسکال و پدید آمدن نسخه های متعددی از آن، این زبان توسط سازمان استاندارد ملی آمریکا (ANSI) در سال 1983 میلادی به صورت استاندارد در آمد. هدف اولیه و اصلی زبان پاسکال پدید آوردن زبانی ساختیافته و خوب، جهت آموزش برنامه نویسی و نوشتن انواع برنامه های علمی و تجاری بود، اما هم اکنون این زبان یکی از معروفترین و پر استفاده ترین زبانهای موجود بوده و در زمینه های مختلف برنامه های آموزشی ، گرافیکی ، بانک اطلاعاتی ، تجاری ، حسابداری و غیره استفاده می گردد وهم اکنون نیز در اغلب دانشگاه ها و کالج های معروف دنیا جهت آموزش برنامه نویسی تدریس می شود. به عبارتی دیگر پاسکال زبان همه منظوره (general purpose) است .

برنامه های ساختیافته از آنجا که باعث می گردد برنامه به اجزای کوچکتری تقسیم گردد ، نوشتن و اشکال یابی (Debugging) برنامه و توسعه ی آن را در آینده ساده تر می سازد . همچنین خواندن و درک برنامه در روش ساختیافته ساده تر می باشد .

بعد از چند سال نسخه های فراوانی از زبان برنامه نویسی پاسکال بین برنامه نویسان رواج پیدا کرد، که در سال 1983 شرکت نرم افزاری بورلند(BORLAND) یک کامپایلر استاندارد از این زبان برنامه نویسی را با نام توربو پاسکال1 (turbo pascal 1) به بازار عرضه کرد.البته آخرین نگارش توربو پاسکال که شرکت بورلند آن را به بازار عرضه کرده است، نگارش 7(turbo pascal 7) از این کامپایلر می باشد، و از آن به بعد دیگر نگارش جدیدی را عرضه نکرده است و دیگر نیز قصد این کار را ندارد، زیرا با ورود سیستم عامل ویندوز به بازار و استقبال فراوان کاربران از این سیستم عامل،شرکت بورلند نیز مثل دیگر شرکت های نرم افزاری تصمیم گرفت که محصولاتش را برای ویندوز طراحی کند، که از آن جمله می توان دلفی (DELPHI) را نام برد که برنامه نویسی پاسکال تحت سیستم عامل ویندوز می باشد.


امنیت :

کارشناسان امنیتی شرکت مایکروسافت درباره یک نسل جدید از برنامه های مراقب سیستم ها هشدار داده اند. "روتکیتها" نامی است که برای این برنامه ها در نظر گرفته شده است که گفته می شود به آسانی با محصولات امنیتی موجود قابل شناسایی نیستند. این برنامه ها می توانند برای شرکتها و افراد دردسرهای جدی تولید نمایند.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از http://www.ComeToNet.com و به نقل از IDG News، محققین مایکروسافت درباره رشد تهدیدی که در قالب روتکیتهای کرنل (Kernel Root Kits) ظاهر می شوند در کنفرانس امنیتی RSA اخطار دادند. برنامه های جاسوسی مخربی که روزبروز گسترده تر می شوند امروزه به حالتی رسیده اند که بزودی تبدیل به نسل جدیدی از کرمها، ویروسها و جاسوسهای توزیع انبوه خواهند شد.
مایک دانسگلیو و کورت دیلارد دو محقق مایکروسافت در این باره گفتند که برنامه هایی با نامهایی مانند Hacker Defender و FU و Vanquish آخرین نمونه ها از نرم افزارهای مراقبت سیستم از راه دور می باشند که مدتی است دیده شده است.
اینها برنامه هایی هستند که بوسیله هکرهای مخرب برای کنترل، حمله و یا کاوش اطلاعات داخل سیستمی که برنامه درآن نصب شده است بکار می روند. این برنامه ها بدون اطلاع صاحب کامپیوتر می توانند در سیستم نصب شود. عمل نصب بوسیله ویروس و یا مستقیما بوسیله هک کردن کامپیوتر انجام می شود.
اما وقتی برنامه نصب شد، در نمونه های ساده به آرامی در پس زمینه کار عادی کامپیوتر اجرا می شود و وقتی به عملکرد حافظه کامپیوتر نگاه کنید، یا ورود و خروج اطلاعات از سیستم را کنترل کنید و یا حتی برنامه های تازه نصب شده را چک کنید، حضور آنها را تشخیص خواهید داد.
اما واقعیت اینست که کرنل روتکیتها که می توانند کرنل را بازنویسی کنند یا پردازش درخواست core را عوض کنند و کمپننت سیستم عامل را تغییر دهند روزبروز بیشتر می شوند که پیدا کردنشان ناممکن می شود. متاسفانه نویسندگان روتکیتها، قدمهای بسیار بزرگی در بالابردن تواناییهایشان برای پنهان نگهداشتن مخلوقات خود برداشته اند.
در مجموع بعضی از انواع جدید روتکیتها می توانند جلوی درخواستها یا system calls که به کرنل می روند را گرفته و حاصل را فیلتر کنند. در نتیجه علامتهای عملی و واقعی که نشان می دهد یک برنامه در حال اجراست مانند اسم فایل اجرایی، یک پروسس مشخص که بعضی از حافظه های کامپیوتر را بکار می گیرند یا تنظیمات پیکربندی رجیستری سیستم عامل، برای مدیران سیستم و ابزار شناسایی موجود، نامرعی بوده و غیرممکن خواهد شد.
طبق گفته محققیق، کرنل روتکیتها را نمی توان با ابزار شناسایی معمولی، آنتی ویروسها، سنسورهای تشخیص دخول به شبکه و هوست IDS، و نهایتا محصولات آنتی اسپای دید و پیدا کرد. در واقع ابزاری قدرتمند برای یافتن روتکیتها نیاز است که هرچند وجود دارد اما آنها را نویسندگان روتکینها تهیه کرده اند و نه شرکتهای امنیتی.
طبق مقاله مندرج در بخش تحقیقاتی مایکروسافت، برنامه ای بنام Strider Ghostbuster توسط مایکروسافت برای تشخیص روتکیتها بروش مقایسه بین نمونه های ویندوز آلوده و تمیز ایجاد شده است.
بهوش باشید که امروزه تنها راه خلاصی از دست روتکیتها آن است که هارد درایو آلوده بطور کامل پاک شود و سیستم عامل آن از ابتدا و بصورت Scratch نصب گردد.
جالب است بدانید که این نوع حمله فقط مختص ویندوز نیست و هر سیستم عاملی می تواند هدف قرار گیرد. هرچند که ابزار جدید برای تشخیص روتکیتها در راه است اما نویسندگان روتکیتها هم روزبروز برنامه های بهتری برای حمله می نویسند. کارشناسان مایکروسافت معتقد هستند که آنها باهوشند و بسیار هم باهوش هستند.

منبع: http://iritn.com


اینترنت :


موتورهای جستجو ابزارهای دوست داشتنی هستند، چرا؟! کافیه به این فکر کنید که موتور های جستجو چقدر سبب صرفه جویی در وقت شما آن هم در زمانهایی که آنلاین هستید برای  پیدا  کردن یک مقاله، کتاب، خبری خاص و... در این عرصه ی پهناور اینترنت  می شوند. اما یک مسئله ای همیشه هست که سبب میشود ما در حین استفاده از موتور های جستجو فسفر  زیادی بسوزانیم و آن هم چیزی نیست جز پیدا کردن کلید واژه های مناسب و در خور موضوع مورد جستجو یمان. هر چه شما حرفه ای تر باشید و موتور های جستجو  را بهتر درک کنید فسفر کمتری برای پیدا کردن کلید واژه های مناسب خواهید سوزاند! اما هر موتور جستجویی برای خودش یک سری خطوط دستور دارد که استفاده از آنها سبب می شود راحت تر از کلید واژه ها استفاده کنید و سریعتر و حرفه یی تر به نتایج خوبی در جستجو هایتان دست یابید، امروز قصد دارم مهمترین و پرکاربردترین دستورهای موتور جستجوی گوگل را معرفی کنم

-Allintext: 
اگر در باکس جستجوی گوگل دستوری را به شکل allintext: sports entertainment وارد نمائید گوگل در نتایج جستجویش برای شما صفحاتی را به نمایش در می آورد که در متون موجود در آن صفحات حتما دو کلمه ی sports و entertainment وجود داشته باشد. 
- Allinachor:
دستوری مثل allinanchor: updateblog کلیه صفحاتی که در آن عبارت updateblog به صورت لینک شده وجود دارد را می یابد. 
- Cache:
کافی است دستور cache:www.google.com web را در باکس جستجوی گوگل وارد کنید، با دادن این دستور گوگل نسخه یی Cache شده یا ذخیره شده از آدرس www.google.com را به شما نمایش خواهد داد که در آن کلمه ی وب به صورت های لایت و متمایز شده در آمده است.
این دستور در اصل همان قابلیتی است که با کلیک کردن روی گزینه ی Cache در زیر نتایج جستجوی ارائه شده توسط گوگل برای شما وجود دارد. دستور :Cache سبب می شود تا نسخه یی از صفحات وب که توسط خود گوگل ذخیره سازی شده است برای شما به نمایش در بیاید، یعنی مثلا اگر تایپ کنید cache:www.updateblog.net آخرین نسخه ی ذخیره شده از آپدیت بلاگ بر روی سرورهای گوگل برای شما به نمایش در می آید. 
- Link:
با این دستور می توانید به لیستی از صفحات وبی که به صفحه یی خاص لینک داده اند دسترسی پیدا کنید، برای مثال اگر دستوری مانند link:www.updateblog.net را وارد کنید گوگل لیستی از کلیه صفحات وبی که در آنها لینکی به آدرس www.updateblog.net وجود دارد را به شما ارائه خواهد کرد. 
- Site:
این دستور یکی از دستورهای محبوب من است ! به وسیله ی آن می توانید جستجو را توسط گوگل محدود به یک وب سایت خاص کنید. مثلا فرض کنید می خواهید کلمه ی Google (می توانید فارسی اش را جایگزین کنید) را در آپدیت بلاگ جستجو کنید، کافی است در باکس جستجوی گوگل تایپ کنید site:updateblog.net google و بعد جستجو را آغاز کنید 
- Allintitle:
کلید واژه مورد نظر شما را در تیتر صفحات جستجو میکند، یعنی اگر دستوری مثل allintitle: sports را به گوگل بدهید، گوگل کلیه صفحاتی که در تیتر آنها کلمه ی sports موجود باشد را می یابد. 
- Allinurl:
کلید واژه های مورد نظر شما را در آدرس های اینترنتی یا همان URL ها جستجو می کند. مثلا دستور allinurl:updateblog gos را در نظر بگیرید، با دادن این دستور گوگل آدرس های اینترنتی را جستجو خواهد کرد که در آن کلمات کلیدی UpdateBlog و همینطور gOS وجود داشته باشند که در جواب به این آدرس: www.updateblog.net/archive/2007/11/gos.php خواهد رسید، یادتان هست کدام مطلب است؟! بله درسته: gOS نسخه یی بزک شده از اوبونتو برای خوره های اینترنت و گوگل! 
- Define:
اگر به دنبال تعریف عبارت یا واژه ی خاصی هستید کافی است آن را با دستور Define در گوگل سرچ کنید، مثلا برای اینکه به صفحاتی که حاوی اطلاعات و تعاریف در مورد بازی فوتبال هستند دست پیدا کنید کافی است دستور define:football را به گوگل برای جستجو بدهید. 
- Filetype:
دستوری مثل evaluation checklist filetype:pdf برای گوگل تعیین میکند فایلهایی pdf را بیابد که در آن کلمات evaluation و checklist وجود داشته باشند. 
- Group:
این دستور تنها در بخش گروه های گوگل کاربرد دارد و بوسیله آن می توانید کلید واژه یی خاص را در یک گروه خاص جستجو کنید. برای مثال اگر دستور importing group:MovableType در باکس جستجوی گروه های گوگل وارد کنید پست ها و مباحث حاوی عبارت importing در گروه MovableType گوگل برای شما به نمایش در می آید. 
- info:
به وسیله ی آن می توانید به اطلاعات ذخیره شده بر روی گوگل برای یک آدرس یا همان URL خاص مثل نسخه ی ذخیره شده آن آدرس بر روی گوگل، صفحات مشابه اش، یا صفحاتی که به آن لینک داده اند و... دسترسی پیدا کنید، برای درک بهتر عبارت info:www.updateblog.net را جستجو کنید
- Insubject:
این دستور نیز باز فقط در بخش گروه های گوگل کاربرد دارد و به وسیله آن می توانید بحث های انجام شده پیرامون موضوعی خاص در گروه ها را بیابید، یعنی اگر دستور insubject:can’t sleep را در باکس جستجوی گروه های گوگل وارد کنید کلیه مباحثی که در گروه ها که مرتبط به can’t sleep یا بی خوابی است برای شما به نمایش در می آید.
-intext:
کلمات و کلید واژه های مورد نظر شما را در لابه لای متون موجود در داخل صفحات مختلف می یابد و به شما ارائه میکند مثلا دستور intext:updateblog کلیه صفحاتی که در متون موجود در آنها کلمه ی updateblog وجود داشته باشد را می یابد و به شما نمایش می دهد.
ضمن اینکه دستوری مثل intext:modern intext:artists با دستوری مثل allintext:modern artists که پیشتر در موردش توضیح دادیم یکی است و استفاده از هر دو منجر به نتایجی یکسان می شود. 
- Intitle:
به وسیله این دستور می توانید همزمان کلید واژه ی خاص را در تیتر صفحات و کلید واژه یی دیگر را در متون موجود در صفحات جستجو کنید مثلا دستور spider bite intitle:symptoms را بگیرید این دستور کلمه ی symptoms را در تیتر صفحات و دو کلمه ی spider و bite را علاوه بر تیتر در لابه لای سایر متون موجود در صفحات جستجو می کند.
ادامه مطلب...

سخت افزار:

رسانه های انتقال

در یک سیستم ارتباطی، رسانه انتقال عبارت است از مسیری که ارسال کننده را به دریافت کننده متصل می کند. نوع رسانه انتقال با توجه به مشخصات گوناگون سیگنال دیجیتال تعیین میشود که عبارتند از:

سرعت انتقال اطلاعات
پهنای باند کانال ارتباطی

متداولترین رسانه های انتقال که در شبکه ها بکار میروند عبارتند از:

کابل زوج سیم بهم تابیده Twisted Pair


کابل زوج تابیده شامل دو رشته سیم مسی عایق‌دار است که به دور یکدیگر تابیده شده‌اند. تابیدگی این کابل باعث استاندارد شدن مشخصه‌های الکتریکی کابل می‌شود. این تابیدگی همچنین باعث کاهش نویز یا پارازیت الکتریکی موسوم به تداخل الکترومغناطیسی یا‌ EMI می‌شود.
دونوع کابل Twisted-pair وجود دارد:

روکش دار یا Shielded Twisted-pair) STP )
بدون روکش یا Unshielded Twisted-pair) UTP )

UTP :کابل‌ UTP شامل چهار زوج سیم مسی است که دو به دو به دور هم تابیده شده‌اند و درون غلاف پلاستیک قرار دارند. این کابل می‌تواند داده‌ها را با سرعت ‌‌1‌‌ تا ‌‌100‌‌ مگابیت بر ثانیه‌‌ ‌‌(Mbps) انتقال دهد. کابل‌ UTP نیز همانند دیگر کابل‌ها تحت تأثیر پدیده تضعیف ‌ ‌(Attenuation) قرارمی‌گیرد. هنگامی که سیگنال الکتریکی از هر کابلی عبور می‌کند، به‌تدریج حین انتقال در کابل دچار تضعیف شده و دامنه آن افت می‌کند. در یک کابل طویل ممکن است درجه تضعیف سیگنال در حدی باشد که سیگنال در انتهای مسیر قابل استفاده نباشد. پدیده تضعیف، طول قابل استفاده کابل‌های‌ UTP را به ‌‌100‌‌ متر محدود می‌کند.
پارامتر دیگری که بر کارایی کابل‌های ‌ UTP تأثیر دارد،‌ EMI یا تداخل الکترومغناطیسی است. هر چند که تابیدگی کابل‌ UTP مقدار‌ EMI را کاهش می‌دهد، اما باز هم بین سیم‌های تابیده کابل اثرات تداخل وجود دارد.

هزینه و قیمت کابل‌های‌ UTP بسیار کمتر از محیط‌های انتقال دیگر است. همچنین نصب این کابل نیز بسیار کم هزینه است. استفاده از کابل‌های‌ UTP در مواردی که هزینه از پارامترهای مهم پروژه است و ضمناً کامپیوترهای شبکه در یک ساختمان قرار گرفته باشند، بسیار مناسب می‌باشد. در شبکه‌های کوچک، پدیده تضعیف و‌ EMI به دلیل آن که تجهیزات در سطح نسبتاً کوچکی توزیع شده اند، چندان اهمیت ندارند.

کابل UTP دارای پنج طبقه مختلف است (که البته امروزه CAT6 و CAT7 هم اضافه شده است):
CAT1 یا نوع اول کابل UTP برای انتقال صدا بکار می‌رود، اما CAT2تا CAT5 برای انتقال دیتا در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرعت انتقال دیتا در آنها به ترتیب عبارتست از: 4 مگابیت در ثانیه، 10مگابیت در ثانیه،‌ 16مگابیت در ثانیه و 100مگابیت در ثانیه.
برای شبکه‌های کوچک و خانگی استفاده از کابل CAT3توصیه می‌شود.

STPنوع دوم کابل‌های زوج تابیده نوع حفاظ‌دار آن یا STP است. این کابل همان‌طور که قبلاً گفته شد دارای پوشش رسانا در اطراف زوج سیم تابیده در زیر پوشش عایق است. این پوشش رسانا‌ EMI را به‌شدت کاهش داده و تاثیرپذیری این کابل را از امواج الکترومغناطیسی تداخل‌کننده کاهش می‌دهد. به همین دلیل کابل‌ STP قابلیت انتقال داده با سرعت بیشتری در طول مسیرهای طولا‌نی‌تر را نسبت به‌ UTP دارا است.
سرعت انتقال داده در کابل های‌ STP به‌ 500Mbps بالغ می شود، اما در عمل برای سرعت‌های بیشتر از‌‌551Mbps به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. تضعیف سیگنال در این کابل مشابه کابل‌ UTP است. . مقدار مسافتی که کابل مذکور بدون افت سیگنال طی می کند برابر با 500 متر معادل 1640 فوت است.

ادامه مطلب...

آموزش :

شاید شما هم مثل من به این مشکل برخورده باشید که مثلا یک فایل Word ایجاد می کنید و در صفحات ابتدایی فهرستی از مطالبتان را قرار می دهید و سپس شرح کامل مطالب خود را می نویسید. مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که برای خواندن شرح یک فهرست مجبورید که مطالب پیش از آن را مرور کنید که برای فایل های چند صد صفحه ای کاری واقعا حوصله گیر است.
بهترین کار در این گونه موارد استفاده از قابلیت Hyperlink در برنامه Word است. برای این منظور ابتدا بایستی قابلیت Bookmark را در برنامه Word فعال سازید. به منوی Tools رفته و گزینه Option را انتخاب کنید و در سربرگ View در قسمت مربوط به Show گزینه Bookmarks را فعال کنید.

حال می توانید از این ویژگی در Hyperlink استفاده کنید. برای این منظور عنوان ابتدایی شرح را انتخاب کرده سپس از منوی Insert گزینه Bookmarks را انتخاب کنید.

عنوانی را برای Bookmarks خود انتخاب کنید و کلید Add را بفشارید. متن انتخابی شما به صورت مقابل در می آید: [ Your Text ] یعنی در میان دو کروشه قرار می گیرد. اما نگران نباشید این کروشه ها در چاپ و یا فایل نهایی ظاهر نخواهند شد!
حال به صفحات ابتدایی فایل خود باز گردید و بر روی عنوان فهرست که می خواهید با کلیک بر روی آن به ابتدای متن مربوطه انتقال پیدا کنید کلیک راست کرده و از منوی باز شده گزینه Hyperlink را انتخاب کنید. در صفحه Insert Hyperink که هم اکنون در مقابل شما باز شده است در حالت Place In This Document قرار گیرید.

حال می توانید با انتخاب یکی از Bookmark ها به ابتدای متن مربوط به آن اتصال پیدا کنید که با کلیک بر روی نام فهرست به ابتدای شرح آن فهرست انتفال یابید. در ضمن با انتخاب گزینه Headings در صفحه Hyperlink می توانید اتصال به ابتدای فایل را برقرار کنید از این ویژگی می توانید در انتهای هر شرح استفاده کنید.

موفق و پیروز باشید...

فرستنده : آقای سهراب محمودی


سلام! سلامی به گرمی تلالو خورشید به سحرخیزان!

در آستانه امتحانات، یه روز صبح زود بیدار شدم و بعد از نماز شروع کردم به درس خواندن، بعد که خسته شدم راه افتادم به سمت کتابخانه. در طول مسیر حس می کردم خیلی عقب هستم و ناگهان دقت که کردم متوجه شدم بیشتر مغازه‌ها هنوز باز نکردن! با خودم گفتم من که از 6:30 بیدار شدم، فکر می‌کنم خیلی عقب هستم و برای رسیدن به خواسته‌هام (قبولی در امتحانات و کسب نمره ی عالی) باید خیلی تلاش کنم. نه فقط من، بلکه همه‌ی آن‌هایی که طالب علم و دنبال علم هستند همین طورند ...
می‌بینید تفاوت اندیشه‌ها رو که چطور باعث تفاوت رفتارها و نحوه‌ی زندگی شده؟ کسانی که طالب علم‌اند (چه استاد و چه دانشجو) باید تلاش بسیار مداوم (و دلپذیر) را صرف رسیدن به آرمان‌هاشون کنند، ولی کسانی که طالب ثروت و مادیات هستند خیلی راحت تر به خواسته‌هاشان می رسند.
اصلا به نظرم ذات علم و علم جوییه که نشاط آور است و هر که قدم در این وادی مقدس بگذارد، همواره پرتلاش و پرتکاپو به سوی رسیدن به هدفش تلاش می کند. این جمله‌ها منو یاد جمله‌ی معروف « علم بهتر است یا ثروت » انداخت و نیز یاد حدیث معروف « اطلب العلم من المهد الی اللحد » افتادم و گفتم هزاران درود و سلام بر کسی که با گفته‌های گهربارش راه زندگی را و راه شدن را (به یاد کتاب «جستجوگری در مسیر شدن» از دکتر شهید بهشتی) به ما آموخت تا یک انسان کامل شویم و هر چه بیشتر به سعادت هر دو جهان نزدیک شویم و به ساخت مقدس پروردگارمان نزدیک تر ...
کلمه‌ی سعادت منو یاد کسی انداخت که همیشه آرزو می‌کردم کاش حتی من یک صدم از از تلاش و استقامت اون رو در علم آموزی داشتم، کسی که همه شما هم اونو می شناسید و مثل من به هم وطن بودن با چنین کسی به خودتون می بالید، دکتر حسابی ...
کسی که با قرآن و نهج البلاغه رشد کرد و این‌ها شدن الگوی زندگی او در انتخاب هدف زندگی‌اش، کسی که پس از سال‌ها از مرگش هنوز در یادهاست و حتی من که ایشان را ندیده‌ام، همواره آرزوی نزدیک شدن به آرمان‌های ایشان را دارم و نیز آرزومند ادامه‌ی راه ایشان هستم و امیدوارم ایران ما همواره پر از حسابی‌ها باشد، انشاالله ...

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم                    موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

فرستنده: خانم فاطمه رضایی


امنیت :

حفاظت از کلمات عبور موجود در شبکه از مهمترین اصول حفظ امنیت یک شبکه می باشد. شما به عنوان یک مسئول حساس و دقیق شبکه باید با اجرای سیاستهای قوی و محکم از کلمات عبور محافظت نموده و مانع از فاش شدن آن شوید. مانند :
1) سیستم عامل را طوری پیکربندی نمایید که کلمات عبور کوتاه تر از حد معین را اصلا قبول نکند (مثلا 9 کاراکتر).
2) در صورت امکان قبل از پذیرش کلمه عبور از کاربر ، کلمه انتخابی در یک فرهنگ لغت جستجو شده و در صورت وجود پذیرفته نشود.
3) کاربران مجبور باشند در کلمه عبور خود حداقل از 2 یا 3 کاراکتر غیر الفبایی استفاده نمایند.
4) برای کلمات عبور طول عمر در نظر گرفته شود و سیستم عامل را طوری تنظیم نمایید تا پس از انقضای طول عمر کلمه عبور حساب کاربر قفل نموده و کاربر مجبور به تعویض کلمه عبور باشد و در آینده نیز نتواند به هیچ وجه از آن کلمه عبور استفاده نماید. توصیه می شود کلمات عبور طول عمر حدود 30 تا 90 روز داشته باشند و پس از آن کاربر مجبور به تعویض آن باشد. اگر مدت زمان انقضا بیش از حد باشد ، کاربر مجبور به انتخاب کلمات با معنی برای جلوگیری از فراموشی خواهد شد که این به نوبه خود خطرناک می باشد.
5) سیاستهای انتخابی کلمات عبور را بطور آشکار و شفاف در وب سایت خود به همه کاربران اعلام نمایید و حتی کاربران بیرونی سرویس دهنده های شما نیز در صورت وجود مجبور به رعایت این موارد باشند.

آگاهی کاربران:
با توجه به آنکه در محیطهای شلوغ و پرکاربر نمی توان تمام کلمات عبور انتخابی آنان را بررسی نمود و آنها نیز می توانند به نحوی از قواعد تعیین شده شما به روشهای صوری بگریزند، لذا سعی کنید با هشدارهای امنیتی و توضیح کافی، ذهن کاربر را با خطراتی که آنها را تهدید می کند، آشنا نمایید. بعنوان مثال ممکن است یک کاربر برای راحتی خود و همچنین برآورده کردن قواعد امنیتی شما کلمه عبور apple1234 را انتخاب نماید که خطرناک خواهد بود.

استفاده از برنامه های مولد کلمه عبور:
در هنگامی که کاربر می خواهد کلمه عبور انتخاب نماید، برای انتخاب یک کلمه عبور خوب و محکم، مردد خواهد ماند زیرا او به این می اندیشد که یک کلمه عبور سخت را چگونه می توان به خاطر سپرد به گونه ای که نیاز به نوشتن آن روی کاغذ نباشد! آنها را به نحو مناسب راهنمایی کنید. پیدا کردن چنین کلمات عبوری چندان سخت هم نیست. مثلا آیا به نظر شما کلمه عبور "Jsrb,Ayhat7" بقدر کافی طولانی و مناسب نیست؟ به نظر می رسد که این کلمه عبور به اندازه کافی و محکم است و به خاطر سپردن آن هم چندان دشوار نیست چرا که این کلمه عبور حروف نخست جمله "Just sit right back , And you hear a tale" است. کاربر می تواند یک جمله مانند بالا در ذهن خود در نظر بگیرد و کلمه ای از آن بدست آورده و چند علامت و رقم به آن بیافزاید. فقط کاربران شما نباید از یک جمله نمادین مثل بالا استفاده نمایند بلکه باید از آنها بخواهید تا متنوع فکر کنند!
می توانید از برنامه هایی استفاده کنید که کلمه های عبور بی معنی به کاربر پیشنهاد می دهد ولی راه به خاطر سپردن آن را نیز آموزش می دهد.
برای فارسی زبانها این امر ساده است زیرا که اولا فرهنگ لغت فارسی که به انگلیسی تایپ شده باشد وجود ندارد (فعلا) ثانیا آنها می توانند به یک بیت شعر یا ضرب المثل و یا جمله به یاد ماندنی فکر کنند و ابتدای کلمات آنرا به انگلیسی نوشته و کلمه عبور خود قرار دهند.

ادامه مطلب...

   1   2   3   4      >



لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)