سفارش تبلیغ
صبا ویژن




در کتابخانه، آرشیو مجله ره‏آوردنور را می‏خواندم که این مقاله نظرم را جلب کرد. مجله ره‏آورد نور وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هست و از سال 1377 منتشر می‏شود. می‏توان گفت از سالی که هنوز خیلی از ما نمی‏دانستیم اینترنت خوردنی است یا پوشیدنی، این مجله مطالبی در رابطه با کامپیوتر و دنیای مجازی منتشر می‏کرد.
چون این مقاله طولانی است فقط مقدمه‏اش را در وبلاگ می‏گذارم . برای خواندن ادامه مطلب می‏تونید به لینک مقاله مراجعه‏ کنید.

چگونه مى‏توان در استنباط فقهى از هوش مصنوعى بهره برد؟
پیشنهاد مدلى جهت طراحى یک سیستم مجتمع خبره براى «درک متون قرآن و حدیث‏»

دکتر بیک‏زاده - مرکز مخابرات ایران
استنباط حکم خدا از منابع اسلامى ازیک سو نیازمند شناخت جامع و کامل ازاسلام و از سوى دیگر محتاج آگاهى ازرفتار و نیاز امت اسلامى است تا از این‏رهگذر بتوان به تشخیص درست ازنادرست نائل آمد و به متقن‏ترین تایج‏دست‏یافت.

میزان موفقیت در این امر بستگى به‏چگونگى شرایط پیرامون فرد استنباطکننده، میزان قدرت او و کیفیت ابزارهاى‏موجود نزد وى دارد. لذا هر گونه حرکتى‏جهت افزایش قدرت و تهیه ابزار لازم وبهینه‏سازى شرایط مناسب براى جامع ودقیق شدن استنباط، امرى لازم و ضرورمى‏باشد. استنباط کننده باید دائما با تکیه بردانش و هوش و استعدادهاى دیگرش‏تلاش کند تا با دسترسى به حد اکثر منابع‏موجود و تعیین دقت و درستى منابع، براساس قواعد موجود و با استفاده از قدرت‏استدلال خود دست‏به قضاوتى درست وانتخابى شایسته امت اسلامى در زمان‏خویش بزند تا راه رستگارى را پیش روى‏مردم بگشاید. فرایند تحقق چنین امرى‏بسیار پر پیچ و خم و دشوار بوده و جزمتقیان و عالمان ربانى از آن به سلامت‏عبور ننموده‏اند.

اولین سؤالى که مطرح است این است‏که آیا فن‏آورى اطلاعات قادر به تسهیل‏راه به منظور کسب نتایج‏به نحو بهتر وسریعتر براى فقیه مى‏باشد؟ اگر پاسخ مثبت‏است چگونه؟

در پاسخ سؤال اول باید گفت «بله‏»،تکنولوژى اطلاعات در دهه اخیر ابزارهاى‏پرقدرتى را در اختیار مصرف کنندگان‏قرار داده است. خصوصا در زمینه طراحى‏سیستم‏هاى هوشمند پیشرفتهاى شایانى‏صورت گرفته است. اگر چه همه این‏حرکتها، ابزارها و پیشرفتها در مقابل‏عظمت امر استنباط حکم خدا از منابع‏اسلامى یا به عبارت دیگر درک متون‏قرآن و حدیث ناچیز است ولى مى‏توان‏در صورت به کارگیرى درست آنها به‏نتایج‏خوبى دست‏یافت.

و اما پاسخ به سؤال دوم مستلزم‏تعریف کامل مسئله و به‏کارگیرى ابزارمناسب جهت‏حل مسائل مختلف موجودمى‏باشد. در این مقاله سعى شده است قبل‏از بیان برخى از تکنیکها و معرفى ابزار،ابتدا به تشریح صورت مسئله و بیان ابعادآن پرداخته شود و سپس با معرفى مدلى‏جامع جهت تسهیل امر مورد نظر گامى‏مؤثر برداشته شود. این گام هر چند درمقایسه با راهى که باید طى شود بسیار ناچیزاست اما شاید بتواند در آستانه حرکت،دورنمایى از حرکتهاى لازم و مسیر موردنظر را ارائه کند.

متن کامل مقاله





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)