سفارش تبلیغ
صبا ویژن




در یکی از وبلاگها مطلبی دیدم که  برام جالب بود، بد ندیدم شمام بخونیدیش

ایده ساخت کامپیوترهای امروزی اولین بار در قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت.چارلز بابیج (Charles Babbage) ریاضیدان مشهور انگلیسی (1791-1871) کسی بود که ایده یک ماشین محاسبه گر برنامه‌پذیر را ارائه داد. او در سال 1820 طراحی ماشین محاسبه گر خود را آغاز کرد،کاری که تا آخر عمرش نتوانست آن را به پایان برساند،اما ایده های او در این زمینه باعث شکل گیری کامپیوترهای امروزی شد تا همگان چارلز بابیج را به عنوان بنیانگذار کامپیوترهای نوین امروزی بشناسند.

دستگاهی که وی روی آن کار می کرد،اولین کامپیوتر مکانیکی بود که به آن دستگاه تفاضلی (Difference engine) گفته می شد که معماری آن شباهت زیادی به کامپیوترهای امروزی داشت.بعدها بابیج با ساختن دستگاه آنالیتیکی ایده خود را کامل تر کرد.

چارلز بابیج



دستگاه تفاضلی بابیج که بعد از مرگش توسط قطعاتی که در
آزمایشگاهش پیدا کردند،ساخته شد.



در طراحی و ساخت موتور آنالیتیکی،خانمی به نام آدا لاولیس(Ada Lovelace) بابیج را همراهی می کرد. چارلز بابیج و آدا لاولیس یکدیگر را در یک مهمانی شام در سال 1834 برای اولین بار ملاقات کردند.آدا در آنجا با طرح ماشین حسابگر بابیج آشنا شد و به تشویق  او پرداخت.آدا از معدود کسانی بود که از طرح بابیج حمایت می کرد.


آدا لاولیس (1815-1852)


آدا لاولیس دختر لرد بایرون شاعر معروف انگلیسی بود.مادرش چون به ریاضیات خیلی علاقه مند بود ،از ترس اینکه آدا مانند پدرش شاعر شود او را از همان طفولیت از پدرش جدا کرد و با هدف دانشمند و ریاضیدان شدن او را تربیت کرد.البته آدا در هر دو رشته ادبیات و ریاضی موفق بود.

بابیج و آدا از همان سال همکاری خود را آغاز کردند.آدا ایده های بابیج را کاملتر کرد و با یکدیگر مشغول طراحی موتور آنالیتیکی شد.تمایزی که دستگاه آنالیتیکی نسبت به دستگاه تفاضلی داشت ،استفاده از پانچ کارد بود که یک قرن بعد در اولین کامپیوترهای الکترونیکی از آن استفاده شد.دستگاه آنالیتیکی شباهت های زیادی به کامپیوترهای مدرن داشت که می توان به حافظه قابل آدرس دهی ، برنامه های ذخیره شده ، پرش های شرطی و ورودی و خروجی مجزا (I/O) اشاره کرد.

همکاری و دوستی این دو تا آخر عمر آدا ادامه پیدا کرد.آدا لاولیس در سال 1852 بر اثر سرطان در سن 37 سالگی در گذشت اما با وجود عمر کوتاه خود تاثیر بسزایی در شکل گیری کامپیوترهای امروزی داشت و او را به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر می شناسند.به همین دلیل وزارت دفاع آمریکا نام اولین زبان برنامه نویسی خود را به افتخار او  آدا گذاشت.

منبع




لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)