سفارش تبلیغ
صبا ویژن




دنیای امروز دنیای تکنولوژی است. دنیایی که هر روز و هر ساعت و حتی هر لحظه در آن گامی برای رسیدن به سرعت، قدرت و آسایش بیشتر برداشته میشود. اگر بخواهیم در چند عبارت کوتاه تکنولوژی را معنا کنیم باید بگوییم که تکنولوژی عبارتست از رسیدن به ابزاری که کارهای روزمره ی ما را سرعت بخشیده و انرژی کمتری را از ما تلف میکند. طبیعتا با این اوصاف کشورهای توسعه یافته به مراتب از کشورهای درحال توسعه ای مثل ایران جلوتر هستند.
اینترنت هم جزو همین تکنولوژریهایی است که سعی در بهبود روند کاری ما کرده است و بدیهیست که بازهم ما از کشورهای توسعه یافته عقب تر هستیم و راه زیادی در پیش داریم. در هر حال درهای این دنیای مجازی بروی همه باز است و هرکس با توجه به موقعیت جغرافیایی و علمی خود میتواند نهایت بهره را از حضور در آن ببرد. مطمئنا فعالیت هر فردی همانطور که در دنیای واقعی معرف شخصیت اوست در اینترنت هم کاراکتر مجازی او را میسازد. استفاده از اینترنت و فعالیت در این دنیا دلایل مختلفی دارد که با شناخت صحیح نیازها و نحوه ی مرتفع شدن آنها در اینترنت میتوان بهترین نتیجه را در مدت حضور یا همان کانکت بودن گرفت. همانطور که شاید شنیده باشید مفهومی که چندسالی به دنیای اینترنت راه پیدا کرده عبارت وب 2 میباشد که تحولی در دنیای اینترنت ایجاد نمود. سعی میکنم مخاطبان اینترنت را در قالب وب1 و وب2 معرفی کنم.
وب1 :
دسته اول افراد حقیقی و یا شرکتها و موسساتی هستند که تولیدات، دستاوردها و مطالبی برای عرضه دارند.
دسته دوم افرادی هستند که به دنبال مطالب بالا هستند.
و دسته سوم افرادی که ابزار مناسب برای جستجوی مطالب دسته اول را در اختیار دسته دوم قرار میدهند!
وب2 :
دسته اول کسانی هستند که چیزی برای عرضه داشته باشند.
دسته دوم کسانی هستند که با تعامل با دسته اول قصد کمک به بهبود مطالب و دستاورهای آنها را دارند.
دسته سوم کسانی هستند که مطالب دسته اول را با دوستان خود به اشتراک گذارده و را جع به آنها بحث میکنند.
دسته چهارم کسانی هستند که ابزاری مناسب برای جستجوی مطالب دسته اول در اختیار دسته دوم و سوم قرار میدهند.
دسته پنجم کسانی هستند که محیطی مناسب برای به اشتراک گذاری مطالب دسته اول در اختیار دسته سوم قرار میدهند!

تقریبا میتوان تمامی فعالیتهای اینترنتی را در این قالب ریخت و نتیجه مطلوب بدست آورد. البته بغیر از فعالیتهای ارتباطی مثل چت یا تلفن اینترنتی یا ویدئو کنفرانس.
هر فردی که به اینترنت متصل میشود از ابتدای ورود تا وقتی که ارتباطش را قطع میکند یک کاربر یا مخاطب اینترنتی قلمداد میشود و طبیعتا در دسته بندیهای فوق قرار خواهد گرفت. سردرگمی در استفاده از اینترنت معمولا زاییده ی عدم شناخت و درک موقعیت صحیح افراد در اینترنت هست. اگر من ندانم که تولید کننده محتوا هستم یا یک مصرف کننده صرف یا کسی که دوست دارد یافته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد اصولا نمیتوانم بازده خوبی از مدت حضورم در اینترنت بگیرم.
حتی اگر بدانم که قرار است چه استفاده ای از اینترنت داشته باشم ولی نحوه کار را ندانم بازهم با مشکل مواجه هستم. خوب توجه کنید:
مثلا من در یک زمینه کار تخصصی انجام داده ام و میخواهم دستاوردهای خود را در اینترنت عرضه کنم. حالا باید چکار کنم؟ برای چنین کاری باید با اصول ساخت وبسایت یا وبلاگ آشنا باشم باید بدانم که چگونه یک وبلاگ راه اندازی میشود و یا برای وبسایت چطور باید یک دامنه ثبت و اجاره کرد و چگونه یک فضای اختصاصی خریداری نمود. البته با سیستم های مدیریت محتوا و نحوه نصب و کار آنها نیز آشنا باشم. این را هم اضافه کنم که همه اینها در صورتیست که خودم شخصا بخواهم دست بکار شوم چون در غیر اینصورت شرکتهایی هستند که با گرفتن مبلغ قابل توجهی همه این کارها را برای ما انجام میدهند بدون اینکه ما درگیر ریز قضایا شویم.
اگر یک مصرف کننده هستم باید با ابزار جستجو آشنا باشم. سایتهای مرجع را بشناسم و از بوکمارکینگ و ابزار RSS برای دسترسی ساده تر به مطالب مورد علاقه ام استفاده کنم. فرومها و انجمنهای اینترنتی فعال در زمینه های مورد علاقه ام را پیدا کنم و با عضویت در آنها در بحثها شرکت کنم. با ویکی ها آشنا باشم و همیشه بعنوان یک مرجع مطالب مورد نظر خودم را در آنها جستجو کنم. با سرویسهای به اشتراک گذاری مطالب آشنا باشم و با عضویت در قسمتهای مورد علاقه از مطالب به اشتراک گذاشته شده دوستان استفاده کنم.
اینها فقط گوشه ای از پیشنیازهای اساسی برای استفاده صحیح از اینترنت بود. و البته بصورت کلی و بدور از جزئی نویسی بیان شد.  بیاییم با درک صحیح نیازهایمان از اینترنت و همچنین قابلیتهای فراوان آن فرهنگ استفاده صحیح از آنرا بیاموزیم.



لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)