به نام خدا

وقتی صحبت از قلب ویندوز به میان می آید عموما تصویری از Registry در ذهن ایجاد می شود . Registry ابزار قدرتمندی است که قلب و هسته اصلی اعمال تغییرات در ویندوز است . اما در این بین Group Policy نیز ابزاری حیاتی و در عین حال ساده و User Friendly است که می تواند تغییرات بسیار جامع و کاملی را شامل شود . در مقایسه با Registry می توان گفت که سادگی کار و وجود توضیحات کافی , Group Policy را برتر از Registry جلوه می دهد . در این سری از مقالات ابتدا به معرفی Group Policy می پردازیم و سپس چند عملیات مهم را توسط Group Policy بررسی و پیاده سازی خواهیم کرد.

Group Policy مجموعه ای از تنظیمات پیکره بندی مرتبط با User و یا Computer  می باشد  که تعریف نحوه عملکرد برنامه ها , منابع شبکه و سیستم عامل درارتباط با User و یا Computer است . Group Policy می تواند بر روی Site  , Domain و Organizational Unit اعمال شود . در نهایت تنظیمات اعمال شده بر موارد فوق روی User ها و یا Computer ها تاثیر می گذارند .

در همین رابطه تعریف دیگری نیز وجود دارد که تفاوت بین Group Plicy های اعمال شده را نشان می دهد :

Local GPO : تنظیمات اعمال شده بر روی User/Computer در حالت Local است . این تنظیمات  بایستی روی کامپیوتر توسط کاربر یا Administrator ایجاد شود و نهایتا بر روی همان کامپیوتر پیاده می شود .

Non-Local GPO : در مقابل تعریف فوق حالتی وجود دارد که در محیط شبکه ( بطور خاص محیط   Active Directory ) توسط ناظر شبکه تنظیماتی ایجاد می شود که در هنگام  ورود کاربران به شبکه این تنظیمات بر روی User و یا Computer آنها اعمال می شود . این تنظیمات توسط یک شخص ( ناظر شبکه ) صورت گرفته و بطور کلی بر تمام کاربرانی که وارد محیط شبکه می شوند اعمال خواهد شد . همانطور هم که قبلا اشاره کردیم Group Policy های تنظیم شده در این مرحله بایستی به یکی از موارد Site  یا Domain و یا OU متصل شوند .

 نکته : دقت کنید که تنظیمات Group Policy تنها بر روی سیستم عامل های Windows XP Professional – Windows 2000 و Windows Server 2003 اعمال می شوند و بر روی ویندوز های قدیمی نظیر خانواده 9X و یا Millennium پیاده سازی نخواهند شد .

Group Policy Editor

 کنسول Group Policy Editor رابطی است که به کمک آن می توانیم تنظیمات دلخواه خود را در Group Policy مشخص کنیم . این کنسول با تاپیپ دستور زیر در قسمت Run باز می شود : Gpedit.msc

 

همانطور که در شکل ملاحظه می کنید این کنسول متعلق به سیستم Local می باشد .در پست بعدی بیشتر راجع به Group Policy Editor صحبت خواهم کرد.

روش دیگر برای باز کردن کنسول مربوط به Group Policy به طریق زیر است :

در قسمت Run عبارت mmc را تایپ کرده و Enter کنید .
در کنسول باز شده و از منوی فایل گزینه Add/Remove Snap In را انتخاب کنید .
مجددا کلید Add را بزنید . در صفحه کوچکی که در سمت راست باز می شود عبارت Group Policy Editor را پیدا کرده و یکبار روی آن کلیک کنید و سپس Add  را بزنید . این کار باعث می شود تا صفحه جدیدی باز شده و از شما در مورد کامپیوتری که می خواهید Policy آن را ویرایش کنید سوال می کند . با کلید Browse می توانید در مورد انتخاب کامپیوتر های دیگر تصمیم گیری کنید . در اینجا کامپیوتر Local را انتخاب کرده و OK کنید .
صفحه انتخاب کنسول را   Close کرده و نهایتا در بخش بعدی OK کنید تا کنسول برای شما به نمایش در آید .
دقت کنید که می توانید این کنسول را با نام دلخواه ذخیره کنید و در مراحل بعدی از آن برای تمرین استفاده کنید .

 





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)