سفارش تبلیغ
صبا ویژن




همه ی ما با انواع مرورگرهای اینترنتی آشنا هستیم و یکی از آنها را به عنوان بهترین انتخاب کردیم. امکان ندارد که در این آشفته بازار رقابت مرورگرها ما بعنوان یک هوادار مرورگر محبوبمان را تنها بگذاریم و خیانت کنیم! فایرفاکس و اپرا و… همه و همه از غولهای بزرگ دنیای مرورگرها به حساب می آیند. اما مرورگرهای جدید بطرز فجیعی حافظه ی رم شما را میبلعند که البته در سیستم های قدرتمند هیچ اختلالی پیش نخواهد آمد اما سیستمهای ضعیف مطمئنا با مشکل مواجه خواهند شد. شاید از حرفهای من اینطور برداشت کنید که قصد دارم یک مرورگر تازه و سریع را به شما معرفی کنم ولی باید بگویم که توقع شما خیلی پایین است! در این پست شما را با دنیایی از مرورگرهای کوچک و کاربردی آشنا خواهم کرد.

پس حتما به ادامه ی مطلب بروید.


مرورگرهای متنی :

بهترین انتخاب برای سیستمهایی با حداقل سخت افزار و سیستمهایی بدون محیط گرافیکی همین مرورگرهای متنی هستند که نیازی به قابلیتهای خاص سخت افزاری ندارند

Lynx

شاید شناخته شده ترین مرورگر متنی همین لینکس باشد که مطمئنا لینوکس کارها نامش رو شنیده اند و بهترین انتخاب برای کارهای ضروری و سریع در سیستم عاملهای یونیکس و لینوکس است.


Lynx با اینکه HTML را ساپورت میکند ولی نمیتواند از css پشتیبانی کند. Lynx ساده ولی کاربردیست. برای نصب در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install lynx

Links


 
Links نسبت به Lynx پشتیبانی بهتری از HTML دارد ولی از محیط ساده تری استفاده میکند. در کل اگر نیاز به امکانات بیشتری نسبت به Lynx دارید بهتر است از مرورگرهای خانواده ی Links مثل elinks یا links2 استفاده کنید. برای نصب در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install links

Elinks

شاید بهترین مرورگر خانواده ی Links همین مرورگر باشد. این مرورگر قابلیتهایی را دارد که سایر مرورگرهای متنی قادر به پشتیبانی از آنها نیستند ( مثل http, https, ftp, smb, ipv4, ipv6 ) . پایداری کوکی ها، احراز هویت ، tabbed browsing و محیط رنگی از دیگر ویژگیهای این مرورگر فوق العاده هستند. شما میتوانید براحتی با استفاده از Perl و Lua و Guile s این مرورگر را توسعه دهید.

البته این مرورگر همچنان قابلیت پشتیبانی از CSS و جاوا اسکریپت را ندارد. برای نصب در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install elinks

W3m

این مرورگر هم مانند eLinks پیشرفته است. هردوی این مرورگرها قابلیتهایی دارند که واقعا ارزشمند هستند. w3m به عنوان یک ابزار چندکاره طراحی شده است. فقط یک مرورگر نیست! در کنار قابلیتهای مختلفش اجازه ی دیدن صفحات HTML را نیز به شما میدهد. این مرورگر بطور پیشفرض در اوبونتوی ?/?? نصب است. در صورتیکه از نسخه ای غیر از این استفاده میکنید از دستور زیر میتوانید این مرورگر را نصب کنید :

sudo aptitude install w3m

مرورگرهای گرافیکی :

Links2

Links2 فقط یک مرورگر متنی است که البته قابلیت نمایش عکس را هم دارد! این ویژگی Links2 را تبدیل به یک انتخاب جذاب کرده که در یک محیط متنی قابلیتهای زیادی را در اختیار ما قرار میدهد. گرچه نداشتن تمام ویژگیهای eLinks خیلی نا امید کننده به نظر میرسد. توجه داشته باشید که برای استفاده باید آپشن g- فعال باشد. برای دانلود در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install links2

W3M-IMG

بله! مرورگر خوش ساخت w3m حالا با قابلیت نمایش فایلهای تصویری آماده ی استفاده است! این مرورگر بسیار بهتر و جذابتر از Links2 هست و البته تصاویر را خیلی بهتر نمایش میدهد. تصور استفاده از یک مرورگر واقعا زیبا با استفاده از خط فرمان و بدون نیاز به هیچ ابزار گرافیکی واقعا لذت بخش است. w3m بسیار کامل تر از lynx  و خانواده ی links هست. برای دانلود در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install w3m-img

Dillo

یک مرورگر گرافیکی کم حجم و سریع که با ابزارهای گرافیکی کار را بسیار ساده تر کرده است. این مرورگر نیز همانند مرورگهای قبلی از css و جاوا اسکریپت پشتیبانی نمیکند. برای دانلود در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install dillo

Hv3

hv3 مرورگی بسیار جوان است که نه تنها برای سیستم عاملهای یونیکسی بلکه برای ویندوز نیز طراحی شده است. شما میتوانید با مراجعه به سایت این مرورگرنسخه ی ویندوزی آنرا دانلود کنید. این مرورگر از css پشتیبانی میکند ولی نمیتواند کدهای جاوا اسکریپت را نمایش دهد. چون این مرورگر هنوز در مخازن اوبونتو قرار نگرفته برای دانلود و نصب در اوبونتو باید مراحل زیر را طی کنید :

wget http://tkhtml.tcl.tk/hv3-linux-nightly-07_0923.gz
gunzip hv3-linux-nightly-07_0923.gz
sudo mkdir /opt/hv3
sudo mv hv3-linux-nightly-07_0923 /opt/hv3/
chmod +x hv3-linux-nightly-07_0923
sudo ln -s /opt/hv3-linux-nightly-07_0923 /usr/bin/hv3

Kazehakase

kazehakase یک مرورگر کوچک و سریع است که میتواند از HTML و CSS و java پشتیبانی کند. این مرورگر خیلی سریعتر از فایرفاکس اجرا شده و حافظه ی به مراتب کمتری را اشغال میکند. با اینکه نسبت به مرورگهای قبلی سنگینتر است ولی مثل فایرفاکس دارای اماکانات کامل یک مرورگر اینترنتی هست. برای دانلود در اوبونتو از دستور زیر استفاده کنید :

sudo aptitude install kazehakase

 

اینم منبع انگلیسی

امیدوارم مفید واقع شده باشه. راستی شما حاضرید مدتی دست از مرورگر خودتون بکشید و از یکی از اینها استفاده کنید؟ به نظر شما کدامیک از این مرورگرها جذابتر به نظر میاد؟





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)