سفارش تبلیغ
صبا ویژن




فرمت های رنگ آمیزی(1)

سلام
نمی دونم مطلب قبلی من رو خوندید یا نه همون که درمورد پردازش تصویر بود ، به هرحال من تو اون مطلب یه اشاره ای به فرمت های رنگ آمیزی تصاویر داشتم  این دفعه می خوام یه کم درمورد چند تا از اونا توضیح بدم ایشاا... که خوشتون بیاد.
تو مطلب قبلی گفتم که تصاویر توسط سیستم یا زبون های برنامه نویسی به عنوان ماتریس شناخته می شن حالاچه فرق هایی بین این ماتریس ها وجود داره که فرمت های مختلف رنگ آمیزی بدست می آد ؟ من تا اون جا که بتونم می گم این فرق ها چی هست .bw

B/W : این نوع فرمت ساده ترین شکل یه رنگ آمیزی واسه یه تصویره خوب حالا این فرمت چه طوری هست ؟ همون طور که گفتم  در واقع این نوع فرمت یه ماتریس 2 بُعدیه که هر درایه یه پیکسل به حساب می آد مثلا یه ماتریس n  در  m یه تصویر n در m رو نشون می ده . این فرمت رو سیاه و سفید می گن البته نه اون سیاه وسفیدی که همه در موردش صحبت می کنن مثل فیلم های سیاه وسفیدی که هست ، اونا یه اسم دیگه دارن که تو ادامه حتما می گم . این سیاه و سفید یعنی این که یا سیاه مطلق یا سفید مطلق ، این مطلب هم با دو تا عدد نشون داده می شه صفرو یک . به نظر شما کدوم سیاهه و کدوم سفید بذارید من بگم ، یک می شه سفید و صفر می شه سیاه حالا چرا؟ همون طور که تو فیزیک خوندیم سفید یعنی همه نورها(رنگ ها) پس واسه سفید یک مناسب تره وسیاه هم یعنی هیچ نوری پس واسه سیاه هم صفر بهتره . پس این ماتریس می شه یه ماتریسی از صفرویک .

Gray Scale : خوب این همون فرمتی هست که تو تصاویر سیاه وسفیدی مثل فیلم های سیاه و سفید استفاده می شه .gray تفاوت ماتریس این فرمت با فرمت قبلی تو اینه که به جای فقط  اعداد صفر و یک از اعداد بیشتری تو ماتریس این فرمت استفاده می شه .
این اعداد شدت رنگ رو مشخص می کنه مثلا عدد صفر همیشه به معنای سیاهه و بزرگ ترین عدد به معنای سفیده و اعدادمابین این ها به نسبت های یکسان شدت رنگ های مختلف رو نشون می دن هر چی تعداد این اعداد بیشتر باشه شدت رنگ های مختلفی رو داریم این شدت رنگ های مختلف هر چی بزرگ تر می شن به سفید نزدیک تر می شن .
تفاوت فرمت های bw   و  grayscale  تو تصویر هایی که گذاشتم به خوبی معلومه ، این تصویرها تبدیل شده ی تصویریه که تو مطلب قبلی گذاشته بودم .

Color Index : این فرمت هم یه ماتریس دو بعدیه که خیلی شبیه فرمت قبلیه با این تفاوت که تو این ماتریس اعداد نشون دهنده ی رنگ های مختلف هستن . اعدادی که تو این ماتریس استفاده می شن توی یه ماتریس دیگه شماره سطر هستن که این ماتریس با بعد اول برابر با تعداد رنگ ها و بعد دوم برابر یک به عنوان  map شناخته می شه در واقع ماتریس اولی بدون این ماتریس map هیچ استفاده ای نداره . تو map هرسطر نشون دهنده ی یه رنگه یعنی هرعنصر map اسم یه رنگه و ما بجای این رنگ از شماره ی سطرش تو ماتریس تصویرمون استفاده می کنیم . تصویری که بخواد با این نوع فرمت نشون داده بشه وقتی به هر درایه می رسه و عدد رو می خونه ، به map نگاه می کنه تا ببینه این عدد چه رنگی رو باید نشون بده بعد اون رنگ  تو تصویر گذاشته می شه .
این مطلب این دفعه ی من ؛ واسه مطلب بعد فرمت های دیگه رو می گم که کاربرد بیشتری دارن ، امیدوارم که خوشتون اومده باشه و بیاد.





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)