سفارش تبلیغ
صبا ویژن





تقریباً ده سال از توزیع نسخه اول ویژوال ا‌ستودیو می‌گذرد. اولین نسخه از این نرم‌افزار سال 1997 به بازار آمد و به نام Visual Studio 97 مشهور شد. برای اولین‌بار برنامه‌ای درست شد که تعداد زیادی ابزار برنامه‌نویسی را در خود جا داده بود و برنامه‌هایی مانند Visual Basic 5.0، Visual C++ 5.0 ،Visual J++ 1.1 ، Visual FoxPro 5.0 و Visual InterDev را شامل می‌شد.
این محصول مایکروسافت در آن سال‌ها تقریباً، جوابگوی همه نوع سلیقه‌ای بود و برنامه‌نویسان زیادی را به سوی خود کشید. این نسخه از ویژوال استودیو، اولین تلاش شرکت مایکروسافت در تولید محیط تولید نرم‌افزاری برای ساختن برنامه‌هایی با زبان‌های متفاوت بود.
یک سال پس از ارائه نسخه 97 این نرم‌افزار، نسخه 6 آن که می‌توانست در پلتفرم Win9x اجرا شود، به بازار آمد. پس از آن در سال 2002 نسخه تحت فریمورک دات‌نت که مقدمه‌ای بود بر کدهای مدیریت شده، معرفی شد. فرق این برنامه در این بود که برنامه‌ها مانند زبان ++C مستقیماً به زبان ماشین، کامپایل نمی‌شدند و به صورت MSIL یا CIL در می‌آمدند.
این نسخه از ویژوال استودیو اولین نسخه از این نرم‌افزار بود که حتماً باید روی ویندوز NT اجرا می‌شد. در این نسخه، زبان قدرتمند سی‌شارپ پا به عرصه گذاشت. همچنین زبان دیگری به نام جی شارپ (#J) که از Syntaxهای جاوا استفاده می‌کرد نیز در این بسته عرضه شد.
پس از نسخه 2002، نسخه جدید ویژوال استودیو 2003 به بازار آمد که NET Framework. جدیدتری داشت و از برنامه‌نویسی موبایل،ASP.NET و NET Compact Framework. پشتیبانی می‌کرد. در اکتبر سال 2005، نسخه ویژوال استودیو 2005 وارد بازار شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در این نسخه NET. ارتقاء پیدا کرده بود و به نسخه 2 تغییر یافت. نسخه ویژوال استودیو 2005 حاوی امکاناتی از جمله وب سرور محلی بدون نیاز به IIS، پشتیبانی از SQL Server 2005 و امکانات بسیار دیگر بود. همچنین در این نسخه، محیط طراحی برنامه یا Designer Developer ارائه شد که به برنامه‌نویسان امکان چک کردن برنامه را قبل از کامپایل کردن آن می‌داد.
اکنون نسخه ویژوال استودیو 2008 در راه است؛ البته نسخه آزمایشی آن، هم اکنون در دسترس عموم قرار دارد و در حال ارزیابی و تکمیل است و قرار است در 27 فوریه 2008 به بازار ارائه شود. بیشتر توجه این نسخه، تولید برنامه‌های تحت ویندوز ویستا، سیستم‌های آفیس 2007 و برنامه‌های تحت وب است.
همچنین در این نسخه از ویژوال استودیو‌، زبان LINQ که در واقع به نسخه‌ِ جدید سی‌شارپ اضافه شده است، Windows Presentation Foundation و دیگر قابلیت‌های پیشرفته برنامه‌نویسی عرضه خواهد شد. ویژوال استودیو 2008 به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای بسیار پیشرفته برنامه‌نویسی راحت‌تر از قبل برنامه‌هایی با کارایی بالا تهیه کنند.
به‌طور کلی ویژوال استودیو 2008 دارای سه ویژگی برجسته اصلی است:
‌-‌‌ از آخرین فناوری‌های موجود در آن استفاده شده است.
‌-‌ ‌می‌توان تمامی مراحل تهیه نرم‌افزار را در آن مدیریت کرد.
-‌ ‌کارایی برنامه‌نویسان را در برنامه‌نویسی پیشرفته، افزایش می‌دهد.
با استفاده از ویژوال استودیو 2008 ابزارهای متنوعی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد که می‌توان با استفاده از آن ابزارها، برنامه‌های تحت وب و ویندوز را به راحتی تولید کرد. یکی از ابزارهای مفید که در این نسخه معرفی شده است VSTO یا Visual Studio Tools for Office است که در ویرایش حرفه‌ای این نسخه وجود دارد.
با استفاده از VSTO می‌توان برنامه‌های آفیس، مانند Outlook یا PowerPoint را شخصی‌سازی کرد. یکی از قابلیت‌های خوب دیگر ویژوال استودیو 2008 این است که می‌توان برنامه‌هایی با توجه به قابلیت‌های ویندوز ویستا تهیه و از امکانات WPF یا Windows Presentation Foundation به‌طور کامل استفاده کرد.
در ویژوال استودیو 2008 کار با اطلاعات، راحت‌تر بوده و ابزارهایی در اختیار ما است که می‌توان با استفاده از آن‌ها اطلاعات را با دقت و سرعت بیشتری مدیریت و استفاده کرد. همچنین با معرفی LINQ یا Language Integrated Query و دیگر منابع دسترسی، کار با پایگاه داده در این نسخه بسیار راحت‌تر شده است.
یکی دیگر از قابلیت‌های ویژوال استودیو 2008 امکان انتخاب فریم‌ورک‌های مختلف است. در نسخه‌های قبلی، تنها امکان استفاده از یک فریم‌ورک وجود داشت ولی در این نسخه می‌توانید فریم‌ورک‌های مختلف را انتخاب کنید. در ویژوال استودیو 2008 امکان دیدن Split view وجود دارد که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد سورس‌کدهای HTML را به همراه طرح صفحه (Design view) همزمان مشاهده کنند. همچنین در این نسخه از ویژوال استودیو ابزار جدیدی در IDE به نام Manage Styles وجود دارد که تمام Styleهای CSS در یک صفحه را مدیریت می‌کند.
یکی دیگر از امکاناتی که برای برنامه‌نویسان، بسیار مفید است پشتیبانی این نسخه، از Using Statementها در #C است، با استفاده از این قابلیت می‌توانیم چند Using Statement را انتخاب کرده و با راست کلیک کردن، این Statementها را مرتب و Using Statementهایی را که در برنامه استفاده نشده‌اند، حذف کنیم.
از دیگر امکانات جدیدی که می‌توان در این نسخه از ویژوال استودیو مشاهده کرد، امکان تولید برنامه‌های تحت وب جذاب با استفاده از فناوری ای‌جکس و ASP.NET است. با دو کلیک روی کنترل HTML مانند Button، یک Click Event به صورت خودکار تولید می‌شود و همزمان، یک Skelton از فانکشن جاوااسکریپت نیز تولید می‌شود.
به‌طور کلی، کار با ویژوال استودیو 2008 به مراتب از ویژوال استودیو 2005 و نسخه‌های قبلی، راحت‌تر و دقیق‌تر است و امکانات بیشتری را در اختیار برنامه‌نویسان حرفه‌ای قرار می‌دهد. برای دانلود نسخه بتای این نرم‌افزار، می‌توانید به نشانی www.microsoft.com/downloads و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بسته نرم‌افزاری، به نشانی http://msdn2.microsoft.com/en-us/vstudio/aa038007.aspx مراجعه کنید.

منبع: ماهنامه شبکه





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)