سفارش تبلیغ
صبا ویژن




چرا این قدر سرعت کامپیوترم کم شده است؟ این سوالی است که بسیاری اوقات برای ما پیش می‌آید. اما نمی‌دانیم برای برگرداندن سرعت قبلی چه باید کرد!

می‌دانید یک Wallpaper حجیم و رنگارنگ چه حجم بالایی از RAM شما را اشغال می‌کند، در حالی که وجود آن هیچ ضرورتی برای کار شما ندارد. اگر رایانه‌ی کندی دارید بهتر است از خیر Wallpaper بگذرید و آن را غیرفعال کنید. وجود محافظ صفحه‌ی نمایش (Screen Saver) نیز از منابع سیستم می‌کاهد. اگر ضرورتی برای وجود آن نیست قید این یکی را هم بزنید. اگر در محل کار خود می‌خواهید هنگام ترک سیستم محافظ صفحه‌ی نمایش را با کلمه‌ی عبور (Password) آن فعال کنید تا از لحاظ امنیتی لطمه‌ای به سیستم شما وارد نشود، بهتر است یک میانبر (Shortcut) برای آن بسازید و تنها در مواردی که مجبور هستید از طریق آن Screen Saver را فعال کنید. برای ساختن Shortcut محافظ صفحه‌ی نمایش کافی است روی Desktop کلیک سمت راست کنید. از منوی باز شده NEW و سپس Shortcut را برگزینید. دکمه‌ی Browse را فشار دهید. با انتخاب ALL File در قسمت File of type کلیه ی فایل ها را نمایش دهید آنگاه از دایرکتوری Windows \ system32 یکی از فایل‌های محافظ صفحه‌ی نمایش که پسوند دارند مثلاً، sstext3d.scr را انتخاب کنید. کلید Next و سپس Finish را بزنید.

برخی افکت‌های (Effects) ویندوز سرعت رایانه را کاهش می دهند. روی Desktop کلیک راست کنید و Properties را برگزینید. سربرگ Appearance و کلید Effects را کلیک کرده، گزینه‌های آن را غیرفعال کنید. دکمه‌ی Apply را برای ثبت تغییرات فراموش نکنید! همچنین روی آیکون My Computer کلیک راست کرده در پنجره باز شده سربرگ Advanced و قسمت Performance کلید Settings را کلیک کنید. گزینه‌های موجود در این لیست هم اغلب افکت های ظاهری ویندوز هستند، موارد غیرضروری را از حالت انتخاب خارج کنید.
هرچه رزولوشن صفحه ی نمایش شما کمتر باشد سرعت آن بیشتر است. رزولوشن را می توانید از طریق سربرگ Setting همان پنجره Display Properties تنظیم کنید.

هرچه تعداد برنامه‌ها و پنجره‌های باز شده بیشتر باشد، منابع سیستم بیشتر مصرف می شود. به محض اینکه با پنجره‌ای کار ندارید، آن را ببندید. برنامه‌هایی که هنگام راه اندازی دستگاه اجرا می شوند منابع سیستم بخصوص RAM دستگاه را می بلعند. تا جایی که ممکن است برنامه‌های کمتری در این قسمت قرار دهید. از منوی Start گزینه‌ی All Programs را انتخاب کنید و از منوی ظاهر شده Startup را برگزینید، برنامه‌های موجود در این منو هر بار که سیستم را راه اندازی می کنید اجرا می شوند روی هر کدام که لازم نیست، کلیک راست و Delete کنید.
در ضمن می‌توانید از برنامه‌ی کاربردی ویندوز به نام System Configuration Utility برای کنترل بیشتر روی Startup استفاده کنید. کافی است دستور Msconfig را در پنجره ی Run از منوی Start اجرا کنید.

با ابزارهای ویندوز که حتماً آشنایی دارید؛ از طریق منوی Start گزینه‌ی All Programs و سپس Accessories را انتخاب کنید. آنگاه از منوی ظاهر شده System Tools را برگزینید. در این بخش ابزارهای مختلف ویندوز را مشاهده می کنید که هر کدام از آنها در موارد خاصی کاربرد دارد. به عنوان مثال Disk Defragmenter در برخی موارد واقعاً دیسک سخت شما را نجات می دهد و سرعت سیستم را به طرز مشهودی بالا می برد. این ابزار همان گونه که می دانید، فایل‌های تکه تکه شده ی روی دیسک سخت را می یابد و آن‌ها را کنار هم قرار می دهد.

نکات فوق ممکن است ابتدایی و پیش پا افتاده به نظر برسند، اما کافی است هر کدام از آنها سرعت دستگاه را تنها چند هرتز افزایش دهند. آنگاه از تلف کردن وقت شما تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد! پس به امتحانش می ارزد ...

برگرفته از سایت آفتاب (با تصحیح و تغییر کلی)





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)