سفارش تبلیغ
صبا ویژن




نویسنده:


فایلهای کتابخانه ای
DLL Dynamic link Libraries)) محتوی داده ها و توابع قابل استفاده مجدد هستند. از طریق فایل های DLL می توان توابعی را که در اغلب برنامه های نوشته شده وجود دارند در یک محل واحد گرد آورده و بدون اینکه مجبور باشید هربار کد آنها را در برنامه های خود درج کنید مورد استفاده قرار دهید. در هر جای برنامه خود که باشید می توانید اتصال و ارجاعی را به تابع مورد نظرتان صورت داده و بدون توجه به بدنه تابع، از عملکرد آن بهره‌مند شوید.
مزیت
DLL ها اغلب در برنامه هایی که مقیاس بزرگ دارند محسوس است. یکی از نمونه های بارز آن سیستم عامل ویندوز است. برنامه نویسان VB در مواقعی که بخواهند از قابلیت های تعبیه شده در ویندوز استفاده کنند، به DLL های آن رجوع می‌کنند. (همان API) مهمترین مزیتی که در گنجاندن توابع در دل فایل های DLL وجود دارد این است که حجم کد برنامه اصلی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و بدین ترتیب آن را ساخت یافته‌تر و خواناتر می نماید. در نتیجه برنامه نویس بر کل سیستم در حال تولید اشراف و تسلط بیشتری می‌یابد و ردیابی خطاهای سیستم و اشکال زدایی برنامه به مراتب آسان‌تر میگردد.
نکته جالب فایل های
DLL خاصیت مستقل از زبان برنامه نویسی این فایل ها می باشد. یعنی اگر DLL با استفاده از Delphi ایجاد شده باشد، می توان در Visual Basic یا Visual C++ از آن استفاده کرد. نکته دیگر  DLLها، صرفه جویی در مصرف حافظه می باشد که یه همین دلیل نام Dynamic را با خود به همراه دارند. در واقع هر قسمت از DLL که فراخوانی می شود، همان قسمت به حافظه بار می شود و در صورت عدم نیاز نیز از حافظه خارج می شود.
مزیت مهم دیگر فایلهای DLL، کپسوله سازی (Encapsulation) است. فرض کنید دارید برای شرکتی نرم‌افزاری را طراحی و پیاده سازی می‌کنید که بر ظبق قرارداد باید سورس برنامه را نیز تحویل دهید. حال اگر در برنامه خود از توابع ارزشمندی استفاده ‌کرده‌اید که حاصل سال ها تجربه و تحقیق هستند و نمی‌خواهید به سادگی آب خوردن در اختیار دیگران قرار بگیرد، می توانید آنها را در دل فایل های DLL جاسازی نمایید. مزیت دیگر فایلهای DLL این است که چند برنامه اجرایی تحت ویندوز می توانند به یک روال از فایل DLL دسترسی داشته باشند، همچنین معمولا سریعتر از فایل های EXE اجرا می‌شوند.
در واقع دلایل استفاده از
DLL ها را می توان موارد زیر نام برد:
1. توانایی اشتراک کردن کد بین چند برنامه و حتی خود ویندوز
2. استفاده مجدد از کدهای نوشته شده
3. استفاده بهینه از منابع ویندوز و منابع سیستمی
4. جدا کردن کدهای مختلف





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)