سفارش تبلیغ
صبا ویژن




سلام

در این مدت بعضی از دوستان به وبلاگ انتقاد داشتند که چرا مطالب وبلاگ متنوع نیست؟ فقط مربوط به اخبار انجمن میشه؟ و یا حتی اینکه چرا دیر به دیر آپ میشه؟! در خلال جواب هایی که گاها به نظرات دوستان دادم دلایلی رو برای این موارد ذکر کرده بودم که لزومی برای تکرارشون نمی بینم اما یه جایی گفته بودم که از تیرماه شاهد تغییرات اساسی در نحوه کار وبلاگ خواهید بود که لازمه در موردش توضیحات بیشتری داده بشه ...
شاید مهم ترین هدف از راه اندازی این وبلاگ در اولین روزهای تشکیل انجمن و تا به امروز، اطلاع رسانی دقیق و در عین حال سریع به اعضا در مورد فعالیت های انجمن بوده. در موازات این امر، وبلاگ به عنوان بستری اینترنتی که از برخی محدودیت ها آسوده است وظیفه مهم دیگری را به عهده گرفته که ارتقای دانش عمومی دانشجویان رشته کامپیوتر می باشد.
در راستای این هدف قرار بر این است که از هفته دوم تیرماه درج مطالب در وبلاگ به صورت روزانه درآید. بر این اساس هر یک از روزهای هفته به یکی از موضوعات عمومی مربوط به علم کامپیوتر اختصاص یافته، مطلبی در مورد آن موضوع خاص در وبلاگ درج خواهد شد. موضوعات منتخب عبارتند از :

1.       اصطلاحات، تکنولوژی
2.       آموزش
3.      معرفی نرم افزار
4.      معرفی منابع و اشخاص
5.      سخت افزار
6.      امنیت

شنبه تا پنج شنبه، هر روز مختص یکی از این موضوعات خواهد بود، و جمعه ها مخصوص همه چیزهایی است که هر چه بی ربط تر از اون به کامپیوتر نیست !!!
تا اینجا کلیات مطلب. اگر مایلید که بیشتر بدونید باید کمی حوصله داشته باشید و ادامه مطلب رو هم بخونید.


اما لازمه که توضیح مختصری در مورد این تقسیم بندی و موضوعات مطرح شده بدم :

اصطلاحات، تکنولوژی
این بخش می تواند شامل معرفی و توضیح تمام اسامی، اصطلاحات و کلماتی باشه که شاید بارها شنیده اید اما اطلاع دقیقی از نحوه کار و پیدایش آنها ندارید. اصطلاحاتی همچون سیستم فایل FAT یا NTFS، هوش مصنوعی، خطوط ADSL، تکنولوژی Ajax، RSS و ...

آموزش
اینجا قراره چیزهای جدید یاد بگیرید. نکاتی از کار با اینترنت، ترفندهای ویندوز، نکات ریز و مخفی نرم افزارهای کاربردی، راه حل اشکالات متداول و نکات متعدد دیگر ...

معرفی نرم افزار
مطمئنم هر یک از شما چندین سی دی، هر کدوم شامل شاید ده ها نرم افزار دارید که قابلیت ها و طرز کار خیلی از اونها رو نمی دونید. در کنارش براتون مواردی پیش اومده که برای رفع اون ها متوصل به دیگران شدید تا برنامه مناسبی رو بهتون معرفی کنند. غافل از اینکه شاید خودتون بهترین نرم افزار ها رو گوشه ای از سی دی هاتون دارید !!! در این بخش میخواهیم نرم افزار های مفیدی رو معرفی کنیم، طرز کارشون رو بگیم، لینک دانلود اونها رو در اختیارتون بذاریم و شاید حتی انواع مشابهش رو معرفی و مقایسه کنیم.

معرفی منابع و اشخاص
هر کدوم از ما بارها دنبال موضوع یا مطلب خاصی بوده ایم که احتمالا پیدا کردنش زمان زیادی ازمون گرفته. تازه شاید آخر هم اون چیزی رو که میخواهیم پیدا نکردیم یا حداقل نه اونقدر ها دلچسب. فقط چون منابع موجود رو خوب نمی شناسیم. قصد داریم سایت ها، کتاب های منتشر شده، مجلات یا هر منبع مفید دیگه ای رو که ممکنه برای یه دانشجوی کامپیوتر مفید باشه معرفی کنیم و در موردش توضیح بدیم. شاید هم بی فایده نباشه اگر گاهی یکی از بزرگان عرصه کامپیوتر و تکنولوژی رو بشناسیم و اینکه چطوری اینقدر بزرگ شده اند ...

سخت افزار
سخت افزار یکی از اون شاخه های علم رایانه است که ما دانشجویان نرم افزار، علوم کامپیوتر و IT خیلی کم باهاش سر و کار داریم و به همون اندازه دانسته هامون هم ازش کمه. باید شناخت بیشتری از قطعات به کار رفته در سیستم های خودمون داشته باشیم. اینکه چکار می کنند و چطور کار می کنند؟ چطور تقسیم بندی می شوند و مقایسه؟ از قطعات جدید چه خبر؟

امنیت
احتمالا اولین باری که دنبال یه آنتی ویروس رفتید، بعد از این بوده که سیستم ویروسی شده، کلی اذیت شدید و شاید چیزهایی رو هم از دست دادید!!؟ آیا بحث امنیت کامپیوتر فقط به ویروس ها ختم میشه؟ و یا شاید هم هک شدن تو مسنجر؟ اصلا ویروس چیه و چکار میکنه؟ چطوری کامپیوتر ها هک می شوند ؟ اصلا امنیت یعنی چی ؟!!!

تمام این توضیحاتی که دادم، چشم اندازی است که از این طرح در ذهن دارم که رسیدن با اون ها البته آسان نیست اما ایمان دارم که اگر بخواهیم به کمک هم به اون می رسیم. ولی شاید بد نباشه که قبل از اون چند نکته رو هم در نظر داشته باشیم :
اول، در خلال این طرح وظیفه اصلی وبلاگ که اطلاع رسانی به اعضاست فراموش نمیشه. در واقع قرار بر این است که از تاریخ موعود صفحه اصلی وبلاگ شامل 10 مطلب باشه که 7 مطلب به صورت هفتگی و گردشی، شامل موضوعات مطرح شده و 3 مطلب ثابت مربوط به اخبار و اطلاعیه های انجمن خواهد بود.
دوم، می دونم که دامنه علم رایانه و مباحث مرتبط با اون ده ها برابر این تقسیم بندی برای بحث جا داره، اما چند چیز رو هم نباید از یاد برد : محدودیت زمان، نیازها و اولویت ها ...
سوم، از اونجایی که امیدوارم بتونیم از ابتدای مهر ماه و ترم جدید سایت انجمن رو هم راه اندازی کنیم، و با توجه به اینکه پس از راه اندازی سایت تمام این موارد – خیلی بهتر و جامع تر - به عهده سایت خواهد بود، این برنامه ریزی فقط برای سه ماه تابستان 1386 در نظر گرفته شده که میشه 12 هفته، یعنی 12 مطلب برای هر یک از موضوعات.
چهارم، همون طوری که گفتم انجام این کار به نحو احسن کار ساده ای نیست که اگر صادقانه بگم فوق العاده هم مشکله. بنابراین از تمامی دوستانی که می تونند در مورد این برنامه و هر یک از موضوعات مطرح شده با وبلاگ همکاری داشته باشند میخوام که سریعا اعلام آمادگی کنند تا به جلسات دعوت شده، هماهنگی های لازم رو با هم داشته باشیم، و در ضمن از امتیازات اون در انجمن برخوردار شوند. در این مورد می تونید با ایمیل انجمن (qomelecom@yahoo.com) و یا ایمیل شخصی من (esfahani.naser@yahoo.com) تماس بگیرید.
در پایان ممنونم از اینکه وقت گذاشتید و این مطلب نسبتا طولانی رو تا پایان خواندید.

از نظرات و پیشنهادات شما در مورد این طرح و مهم تر از اون اعلام آمادگی برای همکاری در اون شدیدا استقبال می کنم.





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)