سفارش تبلیغ
صبا ویژن




اصطلاحات، فناوری :

برای به وجود آمدن هر برنامه که کاربران بتوانند از آن استفاده کرده و کارهایشان را راحت تراز قبل انجام دهند نیاز به یک زبان برنامه نویسی برای تولید برنامه ی مورد نظر است. زبان های برنامه نویسی زیادی تاکنون به وجود آمده اند و بعد از این نیز به وجود خواهند آمد. به طور کلی زبانهای برنامه نویسی را به سه دسته تقسیم کرده اند که عبارتند از:1-زبانهای سطح بالا، 2-زبانهای سطح پایین، 3-زبانهای سطح میانی.

زبانهای سطح بالا، به زبانهایی گفته می شود که به زبان گفتاری ومحاوره ای نزدیک باشند ودرک این زبانها نیز راحت تر است. زبانهای سطح بالا از اواسط سال 1950 به وجود آمدند.

در زبانهای سطح بالا برای آنکه کامپیوتر بتواند مجموعه دستورات درون برنامه را خوانده و آن را اجرا کند احتیاج به یک مترجم دارد که به این نرم افزار(مترجم) کامپایلر (compiler) می گوییم و هر زبان برای خود کامپایلر خاصی دارد. اولین زبان سطح بالا به نام Algol در سال 1960 عرضه شد . این زبان که ساختیافته بود برای الگوریتم های ریاضی مناسب بود ولی کمبودهای زیادی داشت، که از جمله کمبود هایش میتوان به نداشتن نوع های مهم کاراکتر یا اشاره گر،اشاره کرد.

بنا بر این زبان برنامه نویسی پاسکال نیز که جزو زبانهای سطح بالا و ساختیافته (structural) است در اواخر سال 1960 و اوایل 1970 میلادی توسط پروفسور نیکلاس ویرث(Niklaus wirth) استاد دانشگاه زوریخ سوئیس به وجود آمد.او نام این زبان را به افتخار بلز پاسکال مهندس و فیلسوف معروف قرن هفتدهم فرانسه که مخترع اولین ماشین حساب مکانیکی نیز هست، پاسکال گذاشت .و میتوان از مهمترین مترجمهای زبان پاسکال به MS-Pascal ، Ansi-Pascal ، Microsoft Quick Pascal ، Turbo Pascal اشاره کرد.

بعدها به علت گسترش سریع پاسکال و پدید آمدن نسخه های متعددی از آن، این زبان توسط سازمان استاندارد ملی آمریکا (ANSI) در سال 1983 میلادی به صورت استاندارد در آمد. هدف اولیه و اصلی زبان پاسکال پدید آوردن زبانی ساختیافته و خوب، جهت آموزش برنامه نویسی و نوشتن انواع برنامه های علمی و تجاری بود، اما هم اکنون این زبان یکی از معروفترین و پر استفاده ترین زبانهای موجود بوده و در زمینه های مختلف برنامه های آموزشی ، گرافیکی ، بانک اطلاعاتی ، تجاری ، حسابداری و غیره استفاده می گردد وهم اکنون نیز در اغلب دانشگاه ها و کالج های معروف دنیا جهت آموزش برنامه نویسی تدریس می شود. به عبارتی دیگر پاسکال زبان همه منظوره (general purpose) است .

برنامه های ساختیافته از آنجا که باعث می گردد برنامه به اجزای کوچکتری تقسیم گردد ، نوشتن و اشکال یابی (Debugging) برنامه و توسعه ی آن را در آینده ساده تر می سازد . همچنین خواندن و درک برنامه در روش ساختیافته ساده تر می باشد .

بعد از چند سال نسخه های فراوانی از زبان برنامه نویسی پاسکال بین برنامه نویسان رواج پیدا کرد، که در سال 1983 شرکت نرم افزاری بورلند(BORLAND) یک کامپایلر استاندارد از این زبان برنامه نویسی را با نام توربو پاسکال1 (turbo pascal 1) به بازار عرضه کرد.البته آخرین نگارش توربو پاسکال که شرکت بورلند آن را به بازار عرضه کرده است، نگارش 7(turbo pascal 7) از این کامپایلر می باشد، و از آن به بعد دیگر نگارش جدیدی را عرضه نکرده است و دیگر نیز قصد این کار را ندارد، زیرا با ورود سیستم عامل ویندوز به بازار و استقبال فراوان کاربران از این سیستم عامل،شرکت بورلند نیز مثل دیگر شرکت های نرم افزاری تصمیم گرفت که محصولاتش را برای ویندوز طراحی کند، که از آن جمله می توان دلفی (DELPHI) را نام برد که برنامه نویسی پاسکال تحت سیستم عامل ویندوز می باشد.





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)